Actualitate, Featured

Primăria Capitalei vine cu noi clarificări în privința situației RADET – ELCEN

In legatura cu afirmatiile difuzate in mediul online de catre unele publicatii, potrivit carora Primaria Capitalei ar urmari privatizarea, la un pret „de nimic”, a companiei care va rezulta in urma fuziunii preconizate dintre RADET si ELCEN, Biroul de Presa este imputernicit sa faca urmatoarele precizari:

Primarul General al Municipiului București, Gabriela Firea, respinge cu fermitate acest scenariu halucinant, care nu are absolut niciun fundament real. Este regretabil ca un ziarist cu experienta sa propage in spatiul public informatii eronate sau trunchiate, fara o minima verificare si fara a solicita un punct de vedere celor implicati, fapt ce contravine flagrant deontologiei profesionale.

Colaborarea interinstitutionala este o conditie a bunei guvernari cat si a administrarii unei capitale. Intalniri si decizii importante in legatura cu situatia RADET- ELCEN au avut loc si cu vechea guvernare tehnocrata, un lucru firesc in orice societate democratica, civilizata. Intentia de a transfera printr-o forma legala ELCEN la Municipiul Bucuresti nu este un demers nou, el a mai fost facut in urma cu trei ani, cand s-a incercat fuziunea RADET-ELCEN, demers nefinalizat in timpul Guvernului Ponta.

“Tunul lui Firea” de 700 milioane Euro – frauda fiscala in opinia autorului ar consta in faptul ca, prin fuziune, aceasta suma “datorata” de RADET catre ELCEN va fi anulata. Facem precizarea ca din aceasta suma de 3,6 miliarde lei pretinsa de Elcen de la Radet, mai mult de 3,3 miliarde reprezintă penalități, inghetate in acest moment. Aceste penalitati au fost calculate in baza unei legislatii care nu a tinut cont de specificul activitatii RADET, de circuitul si durata incasarii banilor de la client, fapt ce a generat intarzieri lunare, care au condus la aparitia penalitatilor.

In cazul in care se va achizitiona ELCEN si Consiliul General va decide fuziunea cu RADET, din acest proces va rezulta o entitate puternica si sustenabila, o companie viabila din punct de vedere economic, care va avea ca acţionar unic Municipiul Bucuresti, prin Consiliul General. O primă consecinţă va fi degrevarea de datoria de 3.6 miliarde lei.

Un alt argument important in favoarea acestei fuziuni il constituie necesitatea de a accesa fonduri europene, în ultima sesiune de finantare, prin POIM, unde PMB poate accesa fonduri de modernizare a 500 km retelele termice primare avand asigurata o finantare nerambursabila de 176 milioane Euro.

În acest sens este absolut necesară şi utilă infiinţarea unei societăţi care nu are probleme financiare şi care poate deveni operatorul serviciului public de alimentare cu energie termică, activitate care-i va fi delegata de catre CGMB. O societate in insolventa, cu datorii, nu poate presta serviciul public de alimentare cu energie termică.

Proiectul a fost votat în contextul în care, de ani de zile, problema termoficării în Capitală este plimbată între doua institutii, PMB si Ministerul Energiei, fiind pentru prima dată când a existat un consens pe acest subiect.

Toate demersurile au fost gândite pentru eficientizarea consumului de energie termică şi în scopul asigurării continuitatii și calității serviciului public de alimentare cu energie termică, accesibilitatea preţurilor pentru consumatori, asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termică, iar pe termen lung, asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului public de alimentare cu energie termică şi evidenţierea transparentă a costurilor în stabilirea preţului energiei termice.

Alimentarea cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice. Acest serviciu se realizează prin intermediul unui sistem centralizat de transport şi distribuţie a energiei termice – SACET, reprezentând o structură complexă constituită din surse pentru producerea energiei termice, reţelele de transport a agentului termic (reţele termice primare) şi cele de distribuţie a agentului termic (reţele secundare), precum şi punctele termice (incluzând instalaţiile care asigură transferul căldurii de la agentul termic primar la cel secundar);

Nu s-a pus si nu se va putea pune problema privatizarii acestor companii ELCEN si RADET si nici a noii companii rezultate din fuziunea celor doua (n.b. ele sunt acum in insolventa si orice astfel de demers va trebui aprobat de comitetul creditorilor si de instanta), intrucat delegarea de gestiune trebuie efectuata cat mai urgent, conditie impusa pentru accesarea fondurilor europene prin programul POIM. Dealtfel Primarul General Gabriela Firea a declarat in mai multe randuri ca nu se pune problema vanzarii/privatizarii RADET si ca interesul cetateanului va fi aparat.

Atat timp cat sistemul de termoficare (retele primare, secundare, Puncte Termice, surse de producere a energiei termice etc) este domeniu public al Municipiului Bucuresti conform Legii 213/1998, compania rezultata din fuziune ce va deveni operatorul serviciului public de alimentare cu energie termica doar va administra aceste instalatii detinute de Municipiul Bucuresti.

blank