Featured, Social

Primăria Capitalei acordă 1.500 de lei lunar pentru plata chiriei victimelor violentei in familie

Primaria Capitalei nu va ceda presiunilor facute de asociatia Anais si nu va face rabat de la litera legii, acordand sanse egale tuturor asociatiilor care vor participa la selectia de programe si proiecte in acest an.

Primaria Capitalei va acorda in continuare finantari nerambursabile organizatiilor non-profit, insa numai in baza unui regulament, elaborat anul trecut (HCGMB nr.274/2018), cu criterii de eligibilitate clare si care nu exclud sub nici o forma ONG-urile care doresc cu adevarat sa contribuie la imbunatatirea vietii persoanelor aflate in nevoie.

Concret, in legatura cu acuzatiile false vehiculate in mod repetat de catre reprezentantii Asociatiei Anais conform carora centrul de gazduire a victimelor violentei domestice din Bucuresti s-a inchis din cauza ca Primaria Capitalei ‘a oprit finantarea acestuia’, pentru corecta informare a opiniei publice va aducem la cunostinta ca:

1. La inceputul anului 2019, s-au finalizat mai multe proiecte sociale derulate de asociatii non-profit, cu finantare de la DGASMB. Asociatiile in cauza si-au aratat disponibilitatea pentru a continua proiectele incepute si vor aplica atunci cand va avea loc selectia de proiecte, alegand sa urmeze calea legala obtinerii acestor finantari. (ex. proiecte finalizate: ”Centrul de Primire în Regim de Urgenţă a Victimelor Violenţei în Familie – Casa ADRA”, „Centrul pilot de coordonare a serviciilor de îngrijire la domiciliul din Municipiul București”, “Un pas înainte pentru integrarea socială și profesională a persoanelor vulnerabile din București” parteneriat cu ARAS – Asociația Română Anti-SIDA, iar in luna august se va finaliza si proiectul Abilitaxi, care ofera servicii de transport gratuit dedicat persoanelor cu dizabilitati).

Asociatia Anais (al carei presedinte este Carmen Nemes, fost consilier general PDL in perioada 2008-2012, actual membru PNL sector 2) este singura care, in loc sa faca toate demersurile necesare pentru a intra in legalitate, a ales sa faca presiuni mediatice in acest sens, „uitand” sa mentioneze doua aspecte esentiale:

a. Primaria Capitalei NU a oprit finantarea unui proiect social, acordul fiind incheiat pe o perioada determinata!

b. ”Centrul de primire in regim de urgenţa destinat victimelor violenţei domestice – Casa INVICTA”, a avut o licenta de functionare provizorie, care a expirat in data de 23 martie 2019, ceea ce inseamna ca finantarea in continuare a acestui proiect ar fi fost ilegala.

Mai mult decat atat, potrivit datelor din bugetul asociatiei Anais, pentru Casa Invicta, (care avea o capacitate de 16 locuri – 8 femei si 8 copii) se releva faptul ca peste trei sferturi din banii pe care ii primea de la bugetul local erau destinati salariilor si altor cheltuieli de personal, (fara a se cunoaste exact numarul persoanelor care prestau servicii) si nu cheltuielilor beneficiarilor.

Concret, dintr-un buget cheltuit pentru perioada iulie 2017-iunie 2018 – 75% reprezentau cheltuielile de personal, (din suma totala de 465.756 lei – bani cheltuiti de asociatia Anais pentru casa Invicta, 343.200 de lei au fost destinati exclusiv cheltuielilor de personal. Astfel, coordonatorul centrului primea 4.500 lei/luna, iar pentru asistentii sociali s-a alocat suma de 21.000 lei pe luna, fara a se preciza numarul acestora). Cheltuielile destinate beneficiarilor (transport, medicamente, hrana, cheltuieli igiena, imbracaminte) reprezentau doar 9% din fondurile alocate (adica doar 45.800 lei).

In perioada sept 2018 – feb 2019, cheltuielile de personal au ajuns sa depaseasca 80% din bugetul total cheltuit pentru acest proiect, (din suma totala de 466.196 lei- bani cheltuiti de asociatia Anais pentru casa Invicta, 376.800 de lei au fost alocati doar pentru cheltuieli de personal. In aceasta perioada, coordonatorul centrului a primit un salariu majorat, adica 7.200 lei/luna, iar pentru asistentii sociali s-a alocat suma de 42.300 pe luna, fara a se preciza numarul acestora). Fondurile destinate beneficiarilor (transport, medicamente, hrana, cheltuieli igiena, imbracaminte) reprezentau doar 16% (adica doar 76.296 lei).

Subliniem inca o data faptul ca toate aceste cheltuieli (salarii, servicii de asistenta psihologica, etc.) erau destinate personalului unui Centru care avea o capacitate de cazare de 16 locuri (8 femei si 8 copii).

c. Declamand public, pe mai multe cai de informare, ca PMB a inchis ‘singurul centru de găzduire a victimelor violenței domestice din Capitala, aceasta asociatie, pentru interesul propriu, aduce grave deservicii chiar potentialilor beneficiari aflati in situatii de criza, care sunt indusi in eroare si care cred ca nu mai au unde sa ceara ajutor sau unde sa se refugieze in caz de nevoie!

(Centrul de sprijin pentru familii defavorizate, care apartine Primariei Capitalei, prin DGASMB, are de asemenea, program non-stop!)

Pentru corecta informare a opiniei publice, reiteram faptul ca Primaria Capitalei acordă 1.500 de lei/lună pentru plata chiriei, în cazul victimelor violenței sociale. Astfel, Primăria Capitalei a inițiat, în luna februarie, Programul pilot „Impreuna!”, care se adreseaza victimelor violentei in familie de pe raza Municipiului Bucuresti, care nu beneficiază de adăpost într-un alt centru de profil al statului sau al unor ONG-uri. Acestea pot beneficia de un ajutor financiar in cuantum de maxim 1.500 lei/luna, suma dedicata exclusiv platii chiriei unei locuinte in municipiul Bucuresti. Programul nu este limitat, așadar, la un anumit număr de locuri, așa cum se întâmplă în cazul unui adăpost de profil. Principalul obiectiv este de a scoate victimele din mediul abuziv si de a le izolara de agresor. In cadrul programului, se asigură pastrarea confidentialitatii, așadar victimelor le este asigurat accesul la o locuinta care sa le permita sa-si inceapa o noua viata, in conditii de siguranta.

Mai mult decat atat, in anul 2019, Primaria Municipiului Bucuresti, prin Direcţia Generala de Asistenţa Sociala a Municipiului Bucureşti, mai asigura, pentru victimele violentei in familie, si alte servicii si beneficii sociale dupa cum urmeaza:

– Servicii de gazduire, hrana, consiliere psihologica si asistenta sociala, la nivelul Centrului de sprijin pentru familii defavorizate si a celor doua locuinte protejate;

– Decontarea costurilor aferente serviciilor privind examinarea victimelor si eliberarea certificatului medico-legal pentru victimele violentei in familie din municipiul Bucuresti, conform H.C.G.M.B. nr. 39/2016.

In plus, Directia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti are in vedere, dupa aprobarea bugetului municipiului Bucuresti, demararea procedurilor aferente inchirierii unui imobil (compus din teren si constructie) in vederea amenajarii unui centru social destinat victimelor violentei in familie.

blank