Mai multe zone de pe glob sunt considerate ca având grad mare de risc pentru marinari, care își riscă viața traversându-le fugind de piratii.

Să fii marinar nu este deloc ușor, dar să Pirațiilin de pirati zonele considerate de mare risc de pe glob este de-a dreptul periculos . Acestea sunt controlate de pirați fără scrupule, care se urcă la bordul navelor, iau ostatici marinarii și cer despăgubiri armatorului. S-a întâmplat așa și pe 22 septembrie 2018, când o navă care se afla în largul apelor nigeriene a fost capturată de pirați. A urmat un adevărat calvar pentru echipaj, printre care se afla și un român. S-a format o celulă de criză în care au fost implicate ambasadele României la Abuja, Berna, Londra, Manila, Ljubljana şi Zagreb.

S-a menţinut în permanenţă legătura cu autorităţile nigeriene şi elveţiene, cu armatorul, cu familia cetăţeanului român, precum şi cu autorităţile centrale din statele de reşedinţă ale celorlalte persoane răpite. Cei 12 membri ai echipajului au fost eliberați după cinci săptămâni, pe 28 octombrie. „Compania le va acorda tot suportul necesar în perioada următoare pentru ca aceștia să poată trece peste traumele psihice suferite în timpul cât au fost reținuți de banda de criminali nigerieni“, a transmis societatea Massoel Shipping, o companie elvețiană fondată în 1982. „Toți cei 12 navigatori au ajuns în Elveția pentru investigații medicale și vor fi repatriați cât mai repede.“, a precizat reprezentantul Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, Adrian Mihălcioiu.

Atacurile s-au intensificat

 

Mihălcioiu, care este și reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor în România, spune că atacurile din zona golfului Guineea au crescut în intensitate în acest an. Atacurile sunt purtate de grupări antiguvernamentale nigeriene și au loc împotriva navelor comerciale care tranzitează zona. „Luptele din zona Deltei Nigerului pentru acapararea resurselor petroliere și a puterii politice sunt din ce în ce mai intense, iar navigatorii și lucrătorii din zonă sunt deseori victime ale acestor lupte. SLN se alătură tuturor sindicatelor la nivel global care fac apel către comunitatea internațională să fie mai activă în aceste zone pentru a apăra liniile comerciale și navele de transport și a acorda o protecție necesară echipajelor care deservesc aceste nave.“, a declarat Adrian Mihălcioiu.

Zona Golfului Guineei este o zonă de mare risc și cuprinde apele teritoriale (12 mile marine de la țărm), porturile și căile navigabile interioare din Nigeria și Benin. Marinarii au dreptul să refuze navigația pe aici.

 

Zonele de mare risc

ITF a publicat, la 1 martie 2018, lista zonelor de mare risc pentru marinari, dar și beneficiile de care aceștia trebuie să aibă parte, dacă le tranzitează. Pe primul loc se află coasta continentală a Yemenului, până la 12 mile marine, care este zonă de operațiuni de război. Bonusul trebuie să fie egal cu salariul de bază, plătibil pentru minim 5 zile plus pe fiecare zi, dacă este mai lung. Compensațiile pentru deces și invaliditate sunt duble. De asemenea, marinarii au dreptul de a refuza navigație, și, în acest caz, repatrierea se face pe costul companiei și se acordă o compensație egală cu salariul de bază pe două luni. Pe locul al doilea se află toate porturile din Yemen, considerate, de asemenea, zonă de operațiuni de război. Golful Aden, până la 400 de mile est de coasta Somaliei, este considerată zonă cu risc ridicat. Pe listă se mai află și o zonă de risc extins, adică Oceanul Indian de Vest și Marea Roșie, până la granița dintre Yemen și Arabia Saudită.