Petrolul Brent, referința pentru 70% din țările lumii, s-a ieftinit brutal, ajustarea fiind de este 50% în doar o lună, însă carburanții se ieftinesc într-un tempo mult mai lent. Acum, țițeiul a ajuns la 28 de dolari, de la aproape 60, în februarie, din pricina scăderii agregate a cererii globale – coronavirus, dar și războiului comercial pentru piețe dintre Arabia Saudită și Rusia. Acest nivel – 28 de dolari a mai fost atins acum 4 ani, în ianuarie 2016, pe fondul unei supraoferte la acel moment căderea venind de la 147 de dolari pe baril. La acel moment, motorina costa, în medie 4,3 lei pe litru, iar benzina 4,6 lei pe litru. Acum, la același nivel al barilului, motorina costă 4,94 lei pe litru iar benzina 4,79 lei. Diferența de preț a carburanților , la același nivel al cotațiilor , este în condițiile în care, în 2016, benzina și motorina aveau supraacciza de 3% inclusă, care este acum eliminată, deci aceștia erau mai și sa ieftinit, chiar și în condițiile în care erau taxați mai mult. În plus, TVA în ianuarie 2016 era 20%, acum este 19%. Este adevărat, cursul leu-dolar, care contează în formarea prețului carburanților, era 4,15 lei pentru 1 dolar, acum patru ani, iar acum este 4,41.

Citeste si...  Noi detalii despre bărbatul bătut crunt în Braşov care a emoţionat o ţară întreagă. Povestea spusă de medicul care a strâns bani pentru bătrân

Pe fondul coronavirusului, combustibilii din țările lumii, s-a ieftinit șît plătim la pompă
În România, aproape 50% din preţul unui litru de carburant reprezintă taxele şi accizele datorate statului. Preţul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistică sau marja companiilor petroliere constituie cealaltă jumătate, fiecare dintre aceste elemente influenţând mai mult sau mai puţin preţul de la pompă. O altă influenţă o are cursul de schimb leu – dolar. Petrolul şi produsele petroliere sunt cotate în dolari, însă distribuţia în România se face în lei, după care furnizorul este plătit tot în dolari – o întârziere de 30-45 de zile, în funcţie de fluxul de producţie/achiziţie între preţul de achiziţie şi preţul de desfacere. Astfel, o depreciere a leului în faţa dolarului aduce cu sine scumpirea carburanţilor.

Vara trecută, Consiliul Concurenţei a publicat rezultatele unei analize pe piaţa carburanţilor, din care a reieşit că există o concurenţă redusă în acest sector, fapt care se reflectă asupra nivelului preţurilor în benzinării. Liderul pieţei, OMV Petrom, care deţine jumătate din cota de piaţă, este cel care dictează de fapt preţul, iar restul companiilor aşteaptă mişcările strategice ale Petrom pentru a decide modul în care modifică preţul carburanţilor.