Actualitate, Featured

O OUG a Guvernului Dăncilă i-a scos din SĂRITE – Ce au făcut 100 de dascăli din Timișoara, în prima zi de școală

O decizie luată de Guvernul Dăncilă i-a scos atât de tare din sărite încât au uitat că prima zi de școală ar trebui să fie despre bucuria copiilor.

100 de învățători din Timișoara au organizat o grevă japoneză în prima de zi de școală, nemulțumiți de o ordonanță care prevede că învățătorii de la clasele cu predare în limbile minorităților naționale nu mai pot preda și Limba Română, scrie Mediafax.

Aproximativ o sută de învățători care predau în trei unități de învățământ din Timișoara, care au clase primare cu predare în limba maghiară și germană, au organizat o grevă japoneză, luni, în prima zi de școală.

Astfel, dascălii au participat la festivitățile de deschidere a noului an școlar purtând banderole albe pe brațe.

Învățătorii sunt nemulțumiți de faptul că, la sfârșitul lunii august a fost dată o ordonanță de urgență potrivit căreia dascălilor de la clasele cu predare în limbile minorităților naționale nu li se mai permite să susțină și orele de Limba Română.

O asfel de grevă japoneză a fost organizată la Colegiul Național Bănățean, unde funcționează câteva clase cu predare în limba germană, la Liceul Teoretic “Bartok Bela”, cu predare în limba maghiară, și la Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau”, cu predare în limba germană.

 

“Profesorii care ne vor înlocui nu au fost formați pentru a susține ore la învățământul primar. Măsura este discriminatorie, întrucât atât noi, învățătorii de la secția germană, cât și cei de la limba română, am parcurs aceleași studii și deținem aceleași calificări. Însă doar nouă ni se interzice să predăm și limba română, această măsură este nejustificată și discriminatorie. Noi, învățătorii de la Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau”, solicităm aprogarea articolului 1, punctul 17, din Ordonanța de Urgență nr. 9”, a declarat, luni, Gabriela Sorca, învățător la Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau” din Timișoara.

Concret, învățătorii sunt nemulțumiți de un articol din Ordonanța nr. 9 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, care prevede faptul că “în învățământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităților naționale, orele de Limba și literatura română prevăzute în planurile de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate”.

Cei 31 de învățători de la Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau” din Timișoara, clasele primare cu predare în limba germană, au redactat și o scrisoare în care contestă aceste modificări și solicită anularea ordonanței.

“Suntem discriminaţi, în comparaţie cu colegii noştri de la secţia română unde învăţătorul clasei/ profesorul pentru învăţământ primar predă orele de Limba şi literatura română la clasa sa, noi având aceleaşi studii şi având aceeaşi calificare. Majoritatea cadrelor didactice din unitatea noastră au absolvit PIPP (n.r. Pedagogia învățământului primar și preșcolar), având la bază Liceul pedagogic sau Şcoala postliceală pedagogică sau au absolvit alte facultăţi de specialitate didactică (germană-engleză, biologie, matematică, geografie, psihologie), deoarece erau deja învăţători calificaţi şi puteau fi încadraţi ca profesori în învăţământul primar. Considerăm ilegal şi neconstituţional art. 1 pct. 17 din Ordonanța Nr. 9 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, din Monitorul Oficial 744/28.08.2018, deoarece ni se încalcă drepturi prevăzute în Legea educaţiei, dreptul nostru de a ne preda materiile din planul –cadru, materii pentru care suntem calificaţi şi pregătiţi din punct de vedere ştiinţific şi metodic”, se arată în scrisoare.

De asemenea, semnatarii documentului susțin că norma didactică de profesor pentru învățământ primar le este afectată fără orele de Limba Română, plus că devine neclară definirea specializării pe care o au, pentru că “noi pentru orele de Limbă şi literatură română până acum eram consideraţi «cu studii superioare de specialitate» la ciclul primar, nu necalificaţi”.

“Introducerea acestui amendament la Legea educaţiei este un afront la demnitatea noastră, fiind consideraţi incapabili să predăm Limba şi literatura română. Este o încălcare deontologică a statutului nostru de învăţător şi o denigrare. Am studiat cu toţii în România, avem cu toţii Bacalaureat la Limba şi literatura română promovat, am dat examene şi am scris (unii) lucrări de licenţă la Limba şi literatura română. Orice învăţător sau profesor în învăţământul primar a studiat Metodica predări Limbii şi literaturii române în învăţământul primar, ceea ce profesorilor cu studii de specialitate nu li s-a oferit/ predat în facultate şi nici practică pedagogică nu au făcut deloc la clasele pregătitoare – a IV-a. În acest sens, profesorii cu studii superioare de specialitate nu sunt calificaţi pentru a preda la ciclul primar. La examenele de titularizare, de definitivat şi de obţinere a gradelor didactice am susţinut, pe lângă proba de limbă germană şi probă de limba şi literature română, cu subiecte identice ca cei înscrişi la secţia română. (…) Rezultatele elevilor noştri la Evaluările Naţionale din clasa a II-a şi a IV-a au evidenţiat faptul că acestă disciplină este predată cu professionalism şi responsabilitate, elevii noştri obţinând cele mai bune rezultate tocmai la Limba şi literature română. Niciodată în istoria învăţământului românesc nu a existat această situaţie, ca învăţătorul clasei (chiar dacă predă la clasele de minorităţi) să nu predea el Limba şi literatura română”, arată dacălii de la Liceul “Lenau” din Timișoara.

Totodată, învățătorii afectați de amendamentul la Legea educației atrag atenția asupra faptului că elevii vor avea cel mai mult de suferit, pentru că va fi afectată “buna desfășurare a cursurilor”.

 

  

 
blank