IT&C

O companie românească de outsourcing ia taurul de coarne: “ne creștem și ne dezvoltăm singuri viitorii angajați. Nu avem așteptări de la sistem”

O companie românească de outsourcing îi ajută pe tinerii din Iași și Brașov să își stabilească obiectivele de carieră și îi antrenează în marketing și vânzări

România se confruntă cu o situație dificilă pe piața muncii. Cauzele acestei probleme sunt destul de clare:  incapacitatea sistemului educațional de a furniza resurse umane suficient de pregătite și adaptate la presiunea mediului economic actual, instabilitatea politică și corupție.

Absolvenţii găsesc tot mai greu jo­b-uri care să corespundă com­petenţelor dobândite în facultate,deşi instituțiile de învăţământ sunt conştiente de acest aspect nu au reuşit să își coreleze programa lor la piaţa muncii şi la realităţile economice. Un studiu recent arată că mai bine de jumătate dintre români (53,42%) aleg, pentru prima angajare, joburi în domenii precum vânzări (18,7%), producție (11,8%), industria ospitalieră (9,09%), servicii externalizate (call-center – 6,34%) sau lucrează pe poziții de muncitori necalificați (6,49%).

Altă statistică arată că 1 din 5 români cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani nici nu lucrează, nici nu studiază, potrivit unor date Eurostat. Cu toate acestea, există companii extrem de active în zona angajărilor pentru poziții de entry level.

Dată fiind această situație, există și companii care investesc  în tineri aflaţi la început de drum, dar şi în persoane care nu şi-au definit încă traseul profesional. Una dintre aceste companii este firma românească de outsourcing Optima.

 „Este o adevărată provocare pentru o ţară ca România să reuşeşti să găseşti un angajat profesionist, care să cunoscă meserie, dar care să aibă şi abilităţi de comunicare şi să lucreze eficient în echipă. Tocmai de aceea ne-am decis să investim și să ne implicăm mai mult în comunitatea unde activăm, prin încercarea de a întoarce tinerilor din aceste comunități o parte din ce am învățat și am acumulat în toată activitatea noastră, de la înființare, până în prezent”, declară Daniel Mereuță, director general Optima.

Sistemul de cursuri Optima – aproape o facultate” cu loc de muncă asigurat

Optima oferă un sistem de cursuri tuturor celor interesați să învețe să facă vânzări în mod eficient, astfel diferența între nivelul de instruire a celui care termină studiile și cerinţele locului de muncă se reduce considerabil.

„Pe lângă asumarea unui model educațional intern, scopul companiei noastre este acela de a crea un mediu intraprenorial care să genereze inovație pentru dezvoltare. Susținem ideile și investim în tinerii cu potențial, iar secretul pentru a avea succes, este să știi să te adaptezi constat la contextul pieței. Suntem conștienți că acumularea unei experiențe profesionale este principalul obiectiv pe care îl au tinerii, în momentul de start al carierei lor și principalul declanșator al deciziei de angajare. Tocmai din acest motiv, venim în sprijinul tinerilor cu un program de traininguri gratuite pe care le oferim în afara companiei, oricui dorește să aprofundeze sau sa învețe ceva nou, în special în zona de sales și marketing aplicat. Credem că este de datoria noastră să începem să fim proactivi în pregătirea viitorilor colegi și să punem umărul la reducerea decalajului între ceea ce își doresc angajatorii și oferta de competențe existentă în piață”, explică Daniel Mereuță.

Pentru Optima, anul 2018 a fost un an intens, dar foarte bun,  înregistrând o creștere de 35% a cifrei de afaceri.  Această dezvoltare se bazează pe noi proiecte cu clienți existenți și pe noi parteneriate. Optima a demarat proiecte importante de atragere și de formare a actualilor și viitorilor angajați,  precum și inițiative pentru extinderea serviciilor noastre de vânzări în mediul online. Toate aceste strategii ne-au ajutat să ne consolidăm echipa și să ne extindem. În prezent,  avem deja 400 de colegi în echipele din București, Iași și Brașov care pot genera un input consistent din punct de vedere al inovației.

România – locul 3 în lume la deficitul de personal. Ce se poate face?

România este pe locul trei în lume în ceea ce priveşte deficitul de personal (72%) conform unui studiu al Manpower.

„Pentru a rezolva acestă problemă, companiile ar trebui să fie pregătite să investească mai mult în formarea angajaţilor și în ideile lor. Spre exemplu, anul acesta noi ne propunem să continuăm această deschidere către idei noi, vrem să fim mai aproape de colegii noștri, să ne implicăm mai mult în dezvoltarea lor și inovația în companie.   

Dincolo de acestea, viitorul pe piața muncii nu arată tocmai bine. Scăderea natalității, ieșirea la pensie, migrația vor face ca România să aibă de suferit în următorii ani, iar criza forței de muncă s-ar putea adânci. Pentru a evita o tragedie, sistemul de educație trebuie regândit, conectat la realitatea economică. De asemenea, statul român ar trebui să investească într-un program de sprjin financiar pentru firmele care se implică și care angajează forță de muncă tânără”,  considerăDaniel Mereuță.

blank