Social, Stiri

Noile manuale pentru clasele I şi a II-a pot fi DESCĂRCATE GRATUIT, în format pdf

De luni, 20 octombrie, toate noile manuale pentru clasele I şi a II-a pot fi descărcate gratuit. Sub imaginea reprezentând prima copertă a fiecărui manual (postat în varianta sa digitală) se află şi varianta ce poate fi descărcată în format pdf.

elevi_scoala_canta_66433800

MANUALE.EDU.RO: Începând cu anul şcolar 2014/2015, Ministerul Educaţiei Naţionaleva asigura elevilor claselor I și a II-a manuale digitale pentru comunicare în limba română, comunicare în limba maternă, matematică şi explorarea mediului, limba modernă şi religie.

De luni, 20 octombrie, toate noile manuale pentru clasele I şi a II-a pot fi descărcate gratuit.

Accesul pe platforma www.manuale.edu.ro este liber pentru oricine doreşte să utilizeze materialele didactice. De altfel, de la lansare şi până luni, 20 octombrie, ora 17:00, platforma a înregistrat 70.000 de vizitatori şi peste 28 de milioane de accesări.

Noile manuale sunt parte a procesului de modernizare a educaţiei, de adaptare a ei la realităţile societăţii contemporane. Procesul de actualizare şi modernizare a manualelor se desfăşoară în paralel cu revizuirea programelor şcolare pentru învăţământul preuniversitar. Manualele pentru clasele I şi a II-a sunt, aşadar, o consecinţă firească a aplicării noului curriculum.

Manualele digitale trebuie să îmbogăţească procesul educaţional cu activităţi multimedia interactive. Manualul digital cuprinde integral conţinutul manualului tipărit, având în plus (sau în locul ilustraţiilor de pe hârtie) elemente specifice precum: exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări care, prin utilizare, aduc un plus de profit cognitiv. Manualele sunt utilizate în procesul de predare-învățare-evaluare atât individual, cât şi în activităţi de grup.

Cel mai important element de noutate adus de manualele digitale este reprezentat de activităţile multimedia interactive de învăţare (AMII). Clasele de complexitate ale AMII sunt:

    Static: cuprinde elemente educaţionale cu care elevul are o interacţiune scăzută: desene, fotografii, diagrame statice, hărţi statice.
    Animat: cuprinde animaţii sau filme asupra cărora elevul are un control limitat la secvenţierea derulării ilustraţiei prin Play, Stop, Pauză.
    Interactiv: cuprinde elemente educaţionale cu grad înalt de interactivitate – simulări, emulări de procese, rezolvare de probleme, joc educativ – prin care elevul reuşeşte, prin joc, experiment şi descoperire, să atingă un profit cognitiv superior.
    Complex: aplicaţii software complexe care, în plus, oferă o continuitate a acumulărilor/competenţelor dobândite de elev pe întreaga durată de utilizare, atât în interiorul fiecărui capitol în parte, cât şi pe parcursul întregului manual.

Principalele caracteristici tehnice şi funcţionale care vor fi integrate în implementarea manualelor digitale pentru clasele I și a II-a sunt:

    proiectarea AMII va ţine cont de modul de livrare a conţinutului în cadrul unui manual digital;
    grafica va fi adecvată din punct de vedere estetic şi atractivă;
    resursele multimedia folosite vor avea o bună calitate, o rezoluţie suficientă şi o calitate bună a sunetului;
    structura grafică a ecranelor va fi funcţională şi urmată în mod coerent de posibilitatea de revenire la activitatea de învăţare precedentă;
    grafica va avea și rol funcţional;
    conţinutul implementează un set de reguli de ergonomie care să asigure o rulare uşoară a conţinutului electronic;
    resursele multimedia sunt optimizate pentru web, pentru a reduce timpii de încărcare şi implicit pentru a asigura o experienţă plăcută în parcurgerea conţinutului electronic.

Componentele AMII sunt următoarele:

    materiale interactive care servesc procesul învăţării prin implicarea elevului în diverse activităţi cu potenţial formativ: explorare, cercetare, proiectare, observare, autoevaluare;
    activităţi de învăţare optime care permit formarea şi dezvoltarea de competenţe transversale;
    portofoliul educaţional digital – biblioteca virtuală/digitală, personalizată, ce conţine realizările personale ale elevului, rezultatele activităţii individuale sau în echipă şi toate datele relevante privind competenţele dezvoltate pe parcursul activităţilor, care stabileşte legături cu o bază de date online;
    imagini care permit familiarizarea cu conţinutul educaţional;
    materiale audio-vizuale;
    animaţii dinamice cu impact vizual;
    interactivităţi de modelare prin manipularea directă a unor obiecte reale prezentate pe ecran;
    simulări procedurale pentru formarea deprinderilor de citit, scris, socotit şi explorarea mediului;
    experimente;
    jocuri educaţionale interactive;
    probe de evaluare;
    aplicaţii în care se pot defini vizual şi/sau auditiv, cu ajutorul a minimum unui dicţionar, cuvintele/termenii educaţionali din text.

Noile manuale au şi o componentă digitală, însă varianta digitală nu înlocuieşte manualul tipărit. Cele două variante ale manualelor (print şi digital) funcţionează în paralel. Introducerea formatului digital este un pas în plus pe care MEN îl face pentru adaptarea învăţământului românesc la tendinţa mondială de utilizare a tehnologiei informaţiei în procesul de predare – învăţare. Valabilitatea manualelor este de patru ani şcolari, cu posibilitatea de extindere pentru încă doi ani, cu condiţia reevaluării lor. Manualele şcolare sunt supuse unui proces periodic de analiză, pe durata valabilităţii acestora.

Ministerul Educaţiei a anunţat, miercuri, că manualele digitale pentru clasele I şi a II-a au fost aprobate şi pot fi folosite la clasă, fiind încărcate, în aceeaşi zi, pe site-ul www.manuale.edu.ro.

Totodată, ordinele de ministru privind aprobarea noilor manuale pentru disciplinele din clasele I şi a II-a, câştigătoare ale licitaţiei organizate de Ministerul Educaţiei, au fost semnate luni.

Ministerul Educaţiei a precizat că este vorba despre manualele la disciplinele „Matematică şi exploarea mediului” pentru clasele I şi a II-a, „Comunicare în limba română”, clasa a II-a, „Comunicare în limba modernă – Limba engleză” pentru clasele I şi a II-a, „Comunicare în limba maternă maghiară”, clasa I şi „Comunicare în limba română pentru minorităţi”, clasa I.

Elevii claselor I şi a II-a ar fi trebuit să înveţe după manuale noi, inclusiv în variantă digitală, de la începutul anului şcolar. Acestea nu au ajuns însă în şcoli până în 15 septembrie, întrucât licitaţia organizată de Ministerul Educaţiei a fost contestată de unele edituri. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis, la 10 septembrie, continuarea procedurii pentru reevaluarea ofertelor depuse în cadrul licitaţiei pentru realizarea manualelor şcolare, după ce trei contestaţii au fost admise, şase admise în parte şi două respinse.

Anul şcolar 2014-2015 va avea 177 de zile de cursuri şi 34 de zile de vacanţă, fără cele din vacanţa de vară, potrivit structurii aprobate de ministrul Educaţiei. Excepţie fac clasele terminale din învăţământul liceal, pentru care anul şcolar are 37 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfăşurării examenului naţional de bacalaureat. De asemenea, cursurile claselor terminale se încheie în 29 mai 2015, iar pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfăşurării evaluării naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 12 iunie 2015.
Anul şcolar 2014-2015 este structurat, ca şi cel în curs, pe două semestre. Semestrul I va avea cursuri în perioadele luni, 15 septembrie – vineri, 19 decembrie şi luni, 5 ianuarie – vineri, 30 ianuarie.

În perioada 1 – 9 noiembrie, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar vor fi în vacanţă.

Vacanţa de iarnă va începe sâmbătă, 20 decembrie şi se va încheia duminică, 4 ianuarie, iar cea intersemestrială va fi între 31 ianuarie şi 8 februarie.

Semestrul al II-lea va începe luni, 9 februarie, şi va fi întrerupt de vacanţa de primăvară, programată între 11 aprilie şi 19 aprilie. Cursurile se vor relua în 20 aprilie, anul şcolar urmând să se încheie la 19 iunie.

Vacanţa de vară de dinaintea anului şcolar 2015-2016 va fi între 20 iunie şi 13 septembrie.

Săptămâna 6 – 10 aprilie din semestrul al doilea va fi dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”.

Tezele din semestrul I al anului şcolar 2014-2015 se susţin, de regulă, până la 19 decembrie 2014, iar cele din semestrul al II-lea, până la 22 mai 2015.
 
Ministrul Educației a anunțat că limba modernă este introdusă de la clasa pregătitoare, cu câte o oră pe săptămână, iar în clasele a III-a și a IV-a elevii vor face două ore pe săptămână. Matematica obține o oră în plus pe săptămână la clasa a II-a, elevii urmând să facă 4 ore pe săptămână. Dispare Educația tehnologică, dar disciplina Arte vizuale și abilități practice câștigă câte o ora pe săptămână.
 
Introducerea manualelor în format digital pentru clasele I şi a II din această toamnă reprezintă „un moment important în evoluţia şcolii şi în dezvoltarea societăţii româneşti”, a spus ministrul Educaţiei.

„Faptul că din această toamnă elevii claselor I şi a II-a vor avea manuale noi, inclusiv în format digital, marchează o nouă pagină în istoria educaţiei româneşti. Acesta este un moment important în evoluţia şcolii şi în dezvoltarea societăţii româneşti. Introducerea manualelor digitale este un pas necesar spre modernitate, o adaptare a sistemului de învăţământ la lumea tehnologiei şi la ceea ce se întâmplă în mod concret în viaţa generaţiilor actuale de copii”, a declarat Remus Pricopie.
 
Ministrul Educaţiei a dat asigurări că procesul de modernizare a sistemului de învăţământ va continua în anii următori. „Odată cu aprobarea noilor programe şcolare pentru ciclurile primar, gimnazial şi liceal, toţi elevii din România vor putea beneficia, treptat, de manuale noi, în format digital”, a conchis oficialul.
 
NOI MATERII PENTRU ELEVI ÎN ANUL ŞCOLAR 2014 – 2015

Elevii din clasele a III-a şi a IV-a vor putea învăţa din anul şcolar 2014 – 2015 mai multe despre arhitectură şi mediul construit. „Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a aprobat prin ordin de ministru, programa şcolară pentru disiplina opţională „De-a arhitectura. Educaţie pentru arhitectură şi mediu construit” pentru clasele a III-a şi a IV-a. Timp de o oră pe săptămână, elevii acestor clase pot afla informaţii despre modul în care se construieşte mediul, dar şi elemente minimale de arhitectură”, se arată într-un comunicat de presă al MEN.

Au fost aprobate, de asemenea, şi programele şcolare pentru învăţământul liceal, curriculum diferenţiat, filiera vocaţională, profilul artistic, specializarea Muzică, destinate disciplinelor opţionale „Muzică vocală de jazz – muzică uşoară” şi „Istoria Jazzului”. Prima disciplină vizează elevii din ciclul liceal, clasele IX-XII, iar cea de-a doua, elevii din clasele a XI-a şi a XII-a.

Elevii de gimnaziu şi liceu se pot înscrie până la 30 septembrie în programele opţionale de educaţie antreprenorială şi de orientare profesională implementate gratuit în şcoli.

„Programele vin în întâmpinarea cerinţelor de pe piaţa muncii şi pregătesc tinerii pentru realitatea economică, dezvoltându-le abilităţi şi competenţe esenţiale pentru carieră şi pentru viaţă. Programul de antreprenoriat familiarizează tinerii cu antreprenoriatul, ajutându-i să îşi definească idei de afaceri, potenţialii clienţi şi avantajele competitive. Prin exerciţii şi lucru în echipă, elevii învaţă ce presupune antreprenoriatul, de la cum se concepe o afacere şi ce calităţi are un lider până la cum se aduce pe piaţă un produs sau un serviciu cerut de clienţi şi cum se administrează un business pilot”, potrivit unui comunicat emis de Junior Achievement România.

De asemenea, cei înscrişi vor beneficia de sesiuni de webinarii şi de mentorat de la antreprenori de succes şi profesionişti din sectorul de business şi au acces la burse şi competiţii la nivel naţional şi european.

O altă materie opţională este orientarea în carieră, care vine în completarea ofertei educaţionale tradiţionale.

blank