Actualitate, Featured

Ministerul Economiei are documente făcute varză, pline de greseli

Situațiile financiară la Ministerul Economiei au prezentat erori și nu au oferit o imagine reală a pozitiției financiare la data de 31 decembrie 2018, se arată în raportul Curții de Conturi pe anul 2018.

Totodată, modul de administrare a patrimoniului public și privat al statului, precum și execuția bugetului de venituri și cheltuieli nu au respectat principiile legalității și regularității, iar valoarea cumulată a erorilor/abaterilor de la legalitate și regularitate constatate s-a situat peste pragul de semnificație stabilit cu ocazia auditului, conform Mediafax.

Potrivit sursei citate, ministerul de resort nu a reevaluat activele fixe corporale de natura construcțiilor și terenurilor aflate în patrimoniu cel puțin o dată la trei ani, ultima reevaluare fiind efectuată în anul 2014.

Ministerul a menținut nejustificat în evidența contabilă, pe o perioadă mai mare de trei luni, suma de 3.141,8 mii lei, aflată în curs de clarificare, fără aprobarea ordonatorului de credite. Soldul a fost constituit, în principal, din participarea Ministerului la majorarea capitalului social pentru societăți care funcționează sub autoritatea sa. În timpul misiunii de audit a fost clarificată și înregistrată în contul „Titluri de participare” suma de 1.500 mii lei, reprezentând participarea Ministerului Economiei la capitalul social al SC Tohan SA Zărnești.

„Cu toate că Ministerul a luat măsuri privind elaborarea, implementarea și dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, acesta nu a fost implementat în totalitate. Nu au fost stabilite proceduri de delegare a responsabilităților, nu au fost efectuate programele de instruire profesională prevăzute în Programul anual de pregătire profesională, nu au fost întreprinse acțiuni de instruire ale personalului în domeniul eticii, nu au fost instituite proceduri pentru gestionarea în mod corespunzător a situațiilor de conflict de interese și nu a fost dispusă elaborarea unei proceduri de cercetare disciplinară prealabilă a angajaților. Au fost implementate patru standarde, șapte au fost implementate parțial, iar un standard nu a fost implementat, respectiv cel ce reglementează managementul riscului. Nu au fost realizate toate misiunile de audit public intern cuprinse în Planul anual aprobat de conducătorul instituției, fiind efectuate cinci misiuni din cele șase planificate. Nu au fost auditate, cel puțin o dată la trei ani, toate activitățile desfășurate la nivelul entității, respectiv administrarea patrimoniului, vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public și privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, precum și auditarea sistemului decizional”, se notează în raport.

Curtea de Conturi recomandă Ministerului Economiei analizarea și clarificarea, în termenul legal, a soldului contului „Decontări din operații în curs de clarificare”, astfel încât acesta să reflecte o imagine reală a situației patrimoniale raportate în situațiile financiare; realizarea unei conformități a sistemului propriu de control intern managerial cu standardele de control intern managerial și cuprinderea periodică, cel puțin o dată la trei ani, a activităților obligatorii de auditat; efectuarea reevaluării activelor fixe aflate în patrimoniu.

Curtea de Conturi a auditat, în 2019, 2.246 de instituții publice sau operatori economici cu finanțare de la bugetul de stat, fiind identificate 18.176 de cazuri de abateri, nereguli sau erori, în scădere cu 4% față de anul anterior, informează instituția.

Curtea de Conturi a României a transmis Parlamentului Raportul public pe anul 2018 și Raportul de activitate pe 2019, după ce acestea au fost aprobate de Plenul instituției. Raportul public cuprinde concluziile misiunilor de audit financiar al conturilor publice de execuție bugetară, precum și concluziile misiunilor de audit al conformității la operatorii economici din sectorul guvernamental, servicii publice de interes local și la alte entități. Documentul include și sinteza misiunilor de audit al performanței pentru programe finanțate din fonduri publice.

blank