Economic, Featured

Legea care interzice standardele duble de calitate în UE, în dezbatere publică. Cerinţele Comisiei Europeane

Comisia Europeană a lansat miercuri în dezbatere publică un pachet legislativ intitulat „Noi avantaje pentru consumatori”, care prevede între altele că „UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care induc în eroare consumatorii”.

Pachetul de propuneri „Noi avantaje pentru consumatori”, propus de Comisia Europeană, „este menit să garanteze faptul că toţi consumatorii europeni beneficiază pe deplin de drepturile conferite de legislaţia Uniunii”, arată un comunicat transmis de executivul comunitar.

„Avantajele pentru consumatori vor permite unor entităţi calificate să introducă acţiuni de reprezentare în numele consumatorilor şi vor conferi autorităţilor de protecţie a consumatorilor din statele membre competenţe consolidate pentru aplicarea de sancţiuni. Totodată, ele vor extinde protecţia acordată consumatorilor în mediul online şi vor clarifica faptul că legislaţia UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care induc în eroare consumatorii”, precizează iniţiatorii proiectului.

„Într-o lume globalizată în care marile societăţi comerciale au un avantaj imens în faţa consumatorilor individuali, trebuie să echilibrăm balanţa. Acţiunile de reprezentare, în accepţiunea europeană a conceptului, vor duce la mai multă echitate pentru consumatori, nu la mai multă muncă pentru cabinetele de avocatură. Totodată, sancţiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuală a companiilor vor oferi în sfârşit autorităţilor de protecţie a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care trişează. A trişa nu poate fi rentabil”, a precizat comisarul european Věra Jourová, responsabil pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.

Potrivit reprezentanţilor Comisiei Europene, printre rezultatele aşteptate se numără consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online, prin asigurarea unei transparenţe mai mari în acest mediu, inclusiv în ce priveşte rezultatele căutărilor pe platformele online, dar şi noi drepturi ale consumatorilor pentru serviciile digitale „gratuite”, punerea la dispoziţia consumatorilor a unor instrumente prin care să se asigure că le sunt respectate drepturile şi să obţină despăgubiri, cum ar fi acţiunile de reprezentare şi o mai bună protecţie împotriva practicilor comerciale neloiale.

De asemenea, se urmăreşte introducerea unor sancţiuni eficace pentru încălcările legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor, abordarea produselor de consum cu dublu standard de calitate, o primă măsură fiind actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale sau condiţii îmbunătăţite pentru companii, prin eliminarea sarcinilor administrative inutile şi o mai multă flexibilitate în comunicarea comercianţilor cu consumatorii.

Pachetul „Noi avantaje pentru consumatori” include două propuneri de directive: o propunere de modificare a multor directive, şi anume a Directivei privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, a celei privind protecția consumatorului, a celei privind practicile comerciale neloiale şi a celei privind drepturile consumatorilor şi o propunere privind acțiunile de reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor și de abrogare a Directivei 2009/22/CE privind acțiunile în încetare”, arată iniţiatorii proiectului.

blank