Iohannis lasa CCR sa decida in privinta remanierii Dacă s-a ajuns în această fazăvoi aştepta hotărârea Curţii şi pe urmă voi acţiona constituţional. Veţi vedea că punctul nostru de vedere este consolidat. Deocamdată, nu mai fac nimic în această speţă, până când CCR nu va lua o decizie”, anunţă şeful statului, care crede că premierul s-a grăbit, deoarece intenţiona să aibă o discuţie în şedinţa CSAT de săptămâna viitoare.

Iohannis lasa CCR sa decida in privinta remanierii :

„Doamna premier s-a grăbit foarte mult. Avem marţi CSAT şi o astfel de discuţie – în marja CSAT – ar fi fost bună. Ar fi fost elegant şi aş fi aflat argumentele, iar domnia sa ar fi aflat argumentele mele. Acum le va afla la Curtea Constituţională”, a spus Iohannis, care nu consideră că tergiversarea numirilor ar afecta activitatea guvernului.

„Nu se blochează nicio activitate a Guvernului. (…) De exemplu, putea doamna premier să se prezinte la mine cu nişte argumente. Dacă tot vine vorba de argumente, daţi-mi voie să menţionez nişte lucruri care deranjează foarte mult. A venit cu o prezentare de remaniere fără a spune public de ce trebuie revocaţi. Revocarea e o sancţiune politică. Nu este de plăcere. Aşadar, doamna premier avea obligaţia să se prezinte în faţa naţiunii şi să prezinte argumentele pentru remaniere, de ce anumiţi miniştri sunt revocaţi. Această manieră de a conduce guvernul de la partid este una care credeam că s-a terminat în 1989”, apreciază preşedintele.

Preşedintele dă de înţeles că urmează exemplul coaliţiei guvernamentale, pentru care un termen rezonabil în cazul solicitării de urmărire penală a preşedintelui Senatului înseamnă două-trei luni.

„Cum m-am aşteptat ca această chestiune să apară în discuţie, m-am documentat un pic cum acţionează pesediştii. Aflăm, de exemplu, că la Senat s-a depus o solicitare pentru o persoană, preşedintele Senatului, într-o anume chestiune. Am aşteptat un vot într-un termen rezonabil. Ce constat? Că Parlamentul, controlat de majoritatea PSD, a amânat votul până în sesiunea din februarie. Putem să ne inspirăm de aici şi să considerăm că un termen rezonabil poate pentru PSD poate însemna şi două-trei luni de zile”, constată Iohannis

Iohannis lasa CCR sa decida in privinta remanierii :

Preşedintele Klaus Iohannis a profitat de ocazie şi a acuzat din nou guvernul că este condus din umbră de un infractor şi nu este în stare nici să facă politică, nici să conducă ţara.

„Este evident că acest guvern este condus de infractorul Dragnea, prin interpuşi. O ştim cu toţii”, afirmă Iohannis.

„Constat că PSD şi-a pierdut, sub acest Dragnea, capacitatea de a acţiona politic. PSD nu mai ştie să facă politică. Este foarte grav pentru un partid care controlează majoritatea în parlament. PSD legiferează foarte, foarte prost şi asta nu e o afirmaţie pe care o fac aşa, fiindcă nu-mi place PSD. Am cerut date pentru a vedea care este calitatea legilor date de această majoritate controaltă de PSD. În 35 de rânduri m-am adresat CCR, pentru că am considerat că majoritatea legilor PSD sunt proaste. În 25 de cazuri, CCR mi-a dat dreptate şi a declarat acele legi parţial sau integral neconstituţionale. Într-un singur an, peste 25 de legi neconstituţionale. PSD nu mai e capabil nici măcar să negocieze politic, ci încearcă să îşi impună voinţa prin politica pumnului în gură. Acest lucru se vede în Parlament, în guvern şi acest lucru pentru mine este inacceptabil”, a spus preşedintele.

Iohannis a explicat că relaţia dintre Preşedinţie şi Guvern nu se poate reduce la schimburi de hârtii, iar Curtea Constituţională a fost sesizată degeaba.

„Se aude că doamna prim-ministru a trimis o solicitare de rezolvare a unui conflict la Curtea Constituţională. Probabil Curtea va da un răspuns, însă daţi-mi voie să vă spun că nu va rezolva problema,” apreciază preşedintele. ”CCR nu are cum să rezolve problema, fiindcă problema nu e una constituţională, este una politică. O să vă spun care sunt cele două cauze ale acestei probleme politice. Prima este că România nu are de facto prim-ministru. A doua cauza e inabilitatea PSD de a face politică de orice fel.”

Şeful statului o avertizează pe Viorica Dăncilă că nu înţelege deialogul instituţional.

„Doamna premier mi-a trimis în scris, fără să mă contacteze, o solicitare de remaniere a guvernului, după care fără să aştepte răspunsul, mi-a mai trimis o solicitare, fără să caute o discuţie sau un dialog cu mine. În definitiv, doamna premier m-a sunat ieri. Ce credeţi că m-a întrebat? Dacă am terminat analiza şi am ajuns la un răspuns. Şi i-am răspuns că nu. Sincer, mă aşteptam să mă caute, să mă sune şi să mă întrebe – domnule preşedinte, de ce nu-mi daţi un răspuns? Care este problema? Noi nu suntem puşi aici să trimitem hârtii. Noi suntem puşi aici pentru a rezolva problemele României, or asta se face prin dialog instituţional”, explică preşedintele.
În debutul şedinţei de guvern de vineri, premierul Viorica Dăncilă a anunţat că a sesizat CCR pentru a rezolva conflictul cu Preşedinţia.

”Cred că jocul politic trebuie să înceteze în această perioadă. Ne dorim să avem o Preşedinţie (a Consiliului UE – n.r.) de succes, iar acest lucru se poate face doar oferind legitimitate tuturor miniştrilor din Cabinet. De aceea astăzi, am sesizat Curtea Constituţională a României pentru a soluţiona acest blocaj creat de domnul preşedinte. Nu mi-am dorit acest lucru, nu îmi doresc acest lucru, dar interesul României este mai presus de o ambiţie, de interesul politic sau de o campanie electorală”

În sesizarea transmisă Curţii Constituţionale, reprezentanţii guvernului scriu că preşedintele acţionează arbitrar şi discreţionar şi cer judecătorilor să rezolve conflictul.

„Ambii titulari ai portofoliilor pentru care se propusese numirea de noi miniştri au demisionat din Guvern (Lucian Şova la data de 22.11.2018 şi Paul Stănescu la 26.11.2018), fiind incidentă ipoteza vacantării funcţiei de ministru. Altfel spus, în loc să procedeze la revocare şi apoi la numirea noilor miniştri propuşi, Preşedintele trebuie să ia act de demisie, să declare vacantă funcţia de membru al Guvernului şi să numească minişti propuşi. În cazul uneia dintre funcţii, respectiv la Ministerul Transporturilor, la momentul formulării prezentei cereri, au expirat cele 15 zile prevăzute de art.6 din Legea 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului şi a ministerelor, ceea ce înseamnă că demisia a devenit irevocabilă. Cu toate acestea, Preşedintele României încă ”analizează” numirea celor doi miniştri propuşi de prim-ministru pe posturile vizate iniţial de remaniere cu consecinţa revocării şi ulterior de demisie, cu consecinţa vacanţei postului de ministru.

Considerăm că această ”analiză” prelungită nu are temei constituţional, fiind de fapt o opunere făţişă la cele statuate de Curtea Constituţională în interpretarea art.85 din Constituţie, şi constituie, de fapt, un refuz arbitrar/discreţionar al Preşedintelui României de exercitare a unei competenţe constituţionale, adică exact ceea ce Curtea Constituţională a calificat ca fiind un ”veto” prohibit de dispoziţiile constituţionale. Acest refuz determină un conflict juridic de natură constituţională între Preşedintele României şi Guvern/prim ministru, de natură să determine dificultăţi şi chiar blocaje la nivelul funcţionării Guvernului, astfel cum vom demonstra în cele ce urmează”, se arată în sesizarea premierului către Curtea Constituţională.

Guvernul precizează şi motivele sesizării CCR:

– există o situaţie conflictuală născută între Guvernul României, reprezentat de primul ministru, pe de-o parte, şi Preşedintele României, pe de altă parte, generat de refuzul acestuia din urmă de a-şi îndeplini atribuţiile constituţionale;

– litigiul are un caracter juridic constituţional, în legătură cu întinderea şi valorizarea competenţelor autorităţilor publice antereferite;

– situaţia juridică are natură constituţională, vizând exercitarea competenţelor consacrate constituţional ale celor două autorităţi.

„Rolul Preşedintelui şi cel al prim-ministrului în procedura de remaniere guvernamentală sau vacanţă a postului cu referire la cauza în speţă (care nu are ca efect schimbarea structurii sau a compoziţie politice a Guvernului) este consacrat de art. 85 alin.(2) din Constituţie, care are următorul cuprins: „(2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.” se precizează în sesizare.

”Potrivit legii, rezultă că refuzul de numire a miniştrilor se poate exercita o singură dată, motivat (adică nu arbitrar, discreţionar), Preşedintele României având obligaţia acceptării celei de-a doua propuneri formulată de prim-ministru. Este o concluzie fundamentată deopotrivă pe dispozitivul şi considerentele Deciziei nr.98/2008.(…) Aşadar, Curtea Constituţională a exclus în mod expres orice posibilitate a Preşedintelui de a refuza cea de-a doua propunere de numire formulată de prim ministru”.

„Prim-ministrul s-a conformat obligaţiei sale constituţionale şi a procedat la propunerea de noi miniştri pentru portofoliile de ministru menţionate. Preşedintele refuză în continuare să emită decretele de numire în funcţie, invocând o pretinsa ”analiză” pe care o face de peste două săptămâni.(…) Faţă de jurisprudenţa foarte clară a Curţii Constituţionale, ”analiza” Preşedintelui în această etapă este fără obiect, iar refuzul său absolut arbitrar.

Analiza sa a purtat deja asupra primelor propuneri de numire. În acest sens, Preşedintele României a precizat, într-o declaraţie de presă, că este nevoie de miniştri care performează foarte bine şi a cerut Guvernului sa vină cu noi propuneri pentru cele două ministere. Rezultă de aici că refuzul numirii s-a datorat unei necorespunderi a persoanelor propuse pentru portofoliile corespunzătoare.

Numai în această logică poate fi analizată ”nepotrivirea” între persoana respectivă şi portofoliul concret unde s-a propus numirea. Este o concluzie fundamentată pe interpretarea logică şi sistematică a normelor de referinţă. Astfel, aprecierea pe care Preşedintele o face în privinţa numirii în funcţia de ministru se raportează în mod necesar la portofoliul aferent funcţiei de ministru respective, la competenţa persoanei în cauză de gestionare în funcţie de obiectul de activitate concret, de atribuţiile ministerului. Nu poate fi acceptată o altă teza pentru că, implicit, s-ar admite că actul Preşedintelui de refuz al numirii poate fi discreţionar. Or, nicio autoritate publică nu poate fi discreţionară în actele şi faptele sale, pentru că, potrivit Constituţiei, nimeni nu este mai presus de lege”.

Sesizarea are 15 pagini şi este semnată de Viorica Dăncilă şi secretarul general al Guvernului, Toni Greblă şi solicită CCR următoarele:

– să se constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Preşedintele României, pe de o parte, şi Guvern/prim-ministru, pe de altă parte, conflict generat de refuzul Preşedintelui de a da curs şi celei de-a doua propuneri a prim-ministrului pentru numirea unor miniştri;

– să se soluţioneze conflictul, în virtutea dispoziţiilor art.142 alin.(1) din Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională „este garantul supremaţiei Constituţiei”, arătând conduita în acord cu prevederile constituţionale la care autorităţile publice trebuie să se conformeze. În conformitate cu prevederile art.1 alin.(3), (4) şi (5) din Constituţie, România este stat de drept, organizat potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor — legislativă, executivă şi judecătorească, stat în care respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie. Aceasta înseamnă exercitarea de către Preşedintele României a competenţelor stabilite de lege în conformitate cu prevederile constituţionale, cu obligaţia de a lua act de cele două demisii, de a declara vacante funcţiile de membru al Guvernului şi de a numi noii miniştri propuşi de prim- ministru, care şi-a exercitat competenţa sa constituţională de a veni cu o a doua propunere după primul refuz al Preşedintelui.”

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) cere preşedintelui clarificarea situaţiei de la Ministerul Transporturilor şi anunţă că va ataca în instanţă toate deciziile lui Lucian Şova.

”Întrebarea pe care o pun transportatorii de persoane şi de marfă preşedintelui României, Klaus Iohannis, este următoarea: De ce Lucian Şova a fost menţinut la Ministerul Transporturilor, astfel încât să reuşească să aducă nişte modificări legislative care în modul cel mai clar servesc unele grupuri de interese? Acţiunea politică pare a ascunde o acţiune de lobby, care în România nu ar fi posibilă, conform legii, doar că nu putem înţelege acţiunea preşedintelui Klaus Iohannis altfel decât din dorinţa de a susţine acest lobby pe care noi, transportatorii, îl reclamăm de mai mulţi ani. Faptul că preşedintele nu a răspuns apelului nostru ne face să credem că suntem victimele unui blat la cel mai înalt nivel din stat, unul fără precedent în istoria ultimilor 29 de ani, iar pentru lipsa de acţiune a preşedintelui, îl vom sancţiona pe Klaus Iohannis, anul viitor, la alegeri. Suntem, în total, peste 1 milion de votanţi – patronate din transporturile rutiere de persoane şi de marfă”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Transportatorii nu găsesc nicio explicaţie logică pentru faptul că exact Ministerul Transporturilor a rămas în aşteptare, astfel încât ministrul demisionar Lucian Şova să poată rezolva problemele grupurilor de interese care vor să intre pe piaţa din România. COTAR anunţă că va acţiona în instanţă toate deciziile luate de ministrul demisionar Lucian Şova care au ca rezultat distrugerea sectorului de transporturi din România.