Actualitate

Iohannis a trimis legea pensiilor private la reexaminat

Klaus Iohannis a trimis Parlamentului marți, 8 decembrie a.c., spre reexaminare, Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat şi pentru completarea art. 44 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative.
iohannis

Vă prezentăm textul integral al cererii:

Domnului Călin Popescu Tăriceanu
Preşedintele Senatului

 

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,
formulez următoarea

CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile
de pensii administrate privat şi pentru completarea art. 44 din
Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative

Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat și pentru completarea art. 44 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative are ca obiect de reglementare modificarea dispozițiilor referitoare la contractul de societate aplicabil în materie. Astfel, prin derogare de la prevederile Codului civil, se instituie posibilitatea adoptării hotărârilor privind modificarea contractului de societate cu acordul majorității participanților, dacă prin contract nu se stabilește altfel. Totodată, se prevede că Autoritatea de Supraveghere Financiară poate emite norme cu privire la procedura de modificare a contractului de societate. 

Cu privire la procedura de modificare a contractului de societate, considerăm că soluția legislativă propusă pentru modificarea art. 10 alin. (3) din Legea nr. 411/2004, respectiv pentru completarea art. 44 din Legea nr. 204/2006 este de natură să genereze incertitudine juridică și lipsă de previzibilitate în aplicarea normei juridice. În acest sens, apreciem că se poate realiza modificarea contractului de societate și printr-o altă procedură decât cea a acordului din partea majorității părților în contractul de societate, dacă există o clauză contractuală ce derogă de la norma instituită, ea însăși derogatorie de la dreptul comun, ceea ce poate însemna că modificarea contractului de societate ar putea fi realizată și cu acordul a mai puțin de majoritate din participanți. Așadar, chiar dacă în aparență modificarea propusă ar putea fi justificată de rațiuni de ordin practic, în realitate această soluție legislativă ar putea afecta interesele participanților la contractul de societate și ar putea conduce la abuzuri în aplicare.

Referitor la soluția propusă la art. 10 alin. (4) din Legea nr. 411/2004, respectiv la art. 44 alin. (23) din Legea nr. 204/2006, în sensul că Autoritatea de Supraveghere Financiară poate emite norme cu privire la procedura de modificare a contractului de societate, considerăm că sunt necesare clarificări suplimentare în conținutul normei, întrucât, în forma actuală, aceasta poate genera imprevizibilitate în aplicare, ca urmare a faptului că Autoritatea de Supraveghere Financiară ar putea interpreta că are competența să modifice, prin norme proprii, inclusiv regula majorității pentru adoptarea hotărârilor privind modificarea contractului de societate. Astfel, pe lângă faptul că ar fi afectat și principiul ierarhiei actelor normative, prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituție, această normă instituie și un drept de reglementare excesiv pentru Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat şi pentru completarea art. 44 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS – WERNER IOHANNIS

blank