Actualitate, Featured

Îndoieli asupra Luminii Sfinte din noaptea de Înviere: Miracol sau farsă?

Noaptea de Înviere şi Sfântele Paşte sunt aşteptate de milioane de credincioşi din întreaga lume. Există însă şi unele temeri şi unii contestatari ai Luminii Sfinte din noaptea care urmează.

Istoria Luminii Sfinte de la Ierusalim este extrem de veche, datând probabil chiar de la momentul învierii lui Iisus. An de an, Patriarhul grec ordodox de la Ierusalim intră în Biserica Mormântului Sfânt din Ierusalim unde începe să se roage. Apoi, un foc se aprinde „în mod miraculos” cu ajutorul Sfântului Duh, relatează St. Peter’s List. Flacăra este apoi împărţită printre toţi credincioşii, în toate colţurile lumii, sau cel puţin, aşa se consideră, având în vedere atenţia care este acordată de mass-media transportării Luminii Sfinte din Ierusalim în ţările ortodoxe, inclusiv România, conform descopera.ro.

Criticismul a început odată cu regimul islamic al Ierusalimului (în prima jumătate a secolului al VII-lea), dar pelerinii nu au fost opriţi pentru că vizitarea oraşului de către un număr însemnat de oameni era profitabilă. Un asemenea eveniment este descris de celebrul istoric Edward Gibbon: „Musulmanii zâmbeau cu condescenţă la menţiunea flacării miraculoase ce se aprindea în ajunul Paştelui. Această fraudă pioasă, concepută în secolul al IX-lea, era apreciată de cruciaţii latini şi este repetată anual de către preoţimea sectelor greceşti, armene şi copte, impunând-o asupra spectatorilor creduli pentru beneficiul propriu şi pentru cel al tiranilor ce îi conduc. Cu timpul, toleranţa asupra acestui fenomen a fost sporită şi de interes, veniturile prinţului şi ale emirului crescând în fiecare an datorită miilor de străini ce veneau să observe fenomenul”.

În anul 1238, Papa Grigore al IX-lea a declarat Lumina Sfântă o fraudă, dar această declaraţie necesită sursa primară pentru a putea fi validată. Atunci când cruciaţii au preluat conducerea clericului ortodox din Ierusalim în anul 1101, focul nu a apărut, ceea ce a crescut scepticismul printre creştinii occidentali. În ciuda acestui lucru, Balduin I al Ierusalimului a restabilit conducerea ortodoxă. A făcut acest lucru tot din raţiuni economice, continuând astfel această practică.

O altă sursă istorică este reprezentată de câteva însemnări ale arhimandritului rus Porfirie, care a fost trimis în Ierusalim de Biserica Ortodoxă din Rusia în secolul al XVII-lea. Un fragment din aceste însemnări dezvăluia că „un ierodiacon care a intrat în altarul Mormântului atunci când, după cum crede toată lumea, focul sfânt coboară, a văzut oripilat că focul este aprins de la o simplă lampă de icoană care nu se stinge niciodată, şi astfel focul sfânt nu este o minune. El însuşi mi-a spus despre asta azi”.

Un alt eveniment care nu are legătură cu autenticitatea Luminii Sfinte este reprezentat de incidentul din 1834, când sute de pelerini au murit călcaţi în picioare în urma unui incendiu. Există teorii conform cărora, clerul ortodox de la Ierusalim a dorit să preschimbe miracolul, dintr-unul real, într-unul simbolic, dar pierderile spirituale, şi probabil mai ales cele financiare au fost considerate prea mari, conform sursei citate.[youtube https://www.youtube.com/watch?v=UKwSz_XrIf8]

blank