Actualitate, Featured

Iată cum a motivat CCR decizia în privinta desemnării lui Orban, a doua oară, pentru funcția de premier

Curtea Constituţională a publicat, marți, motivarea deciziei prin care s-a constatat existenţa unui conflict juridic între preşedinte şi Parlament în legătură cu desemnarea liderului PNL, Ludovic Orban, în funcţia de premier, pentru a doua oară.

Astfel, în motivare, se menționează că “desemnându-l tot pe Ludovic Orban candidat pentru funcția de prim-ministru, președintele României încearcă să anihileze rolul constituțional al Parlamentului” și “nesocotește, totodată, propriile atribuții ”.

“Astfel, desemnându-l tot pe Ludovic Orban candidat pentru funcția de prim-ministru, Președintele României încearcă să anihileze rolul constituțional al Parlamentului în ceea ce privește retragerea încrederii Guvernului condus de prim-ministrul Ludovic Orban, încalcă principiul cooperării loiale, dimensiune a principiului separației și echilibrului puterilor în stat, și nesocotește, totodată, propriile atribuții înscrise la art. 80 alin. (2) din Legea fundamentală. Ca urmare, Președintele României se situează în afara ordinii constituționale, încălcând exigențele statului de drept și principiul separației și echilibrului puterilor în cadrul democrației constituționale”, se arată în motivare.

“Desemnarea de către Președintele României a altei persoane decât aceea pentru care s-a conturat o opțiune în cadrul consultărilor, acordându-i mandatul de a forma lista viitorului Guvern și programul de guvernare, implică riscul previzibil ca aceasta să nu aibă susținere parlamentară și, prin urmare, să nu îi fie acordat votul de încredere de către Parlament. ”, se mai arată în motivarea CCR, care are 38 de pagini.

Curtea Constituţională a constatat, pe 24 februarie, în acord cu Decizia CCR nr.80/2014, că desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru trebuie să aibă ca scop asigurarea coagulării unei majorităţi parlamentare în vederea formării unui nou guvern.

 

blank