Gruia Stoica: „Noi ne-am îndeplinit obligaţiile contractuale. Nu cred că riscăm 30 de milioane de dragul de a risca”

gruia privatizare

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), a ajuns la Ministerul Transporturilor pentru a purta negocieri în privinţa blocajului la care s-a ajuns în cazul privatizării CFR Marfă.

Omul de afaceri pare foarte determinat să intre în posesia celor 51% de acţiuni ale CFR. „Am venit să discutăm despre clauzele contractuale pe care noi le-am respectat. Noi ne-am îndeplinit obligaţiile contractuale. Nu cred că riscăm 30 de milioane de dragul de a risca. Avem banii (cei 170 de milioane euro – n.red.) şi în nici un caz din surse ilegale”, a declarat Gruia Stoica în faţa presei.

Gruia Stoica s-a întâlnit cu membrii Comisiei de privatizare din Minister, însă nu şi cu ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Gruia Stoica trebuie să plătească până luni, 14 octombrie restul de peste 170 milioane euro pentru achiziţionarea pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă.

Omul de afaceri a declarat recent că va plăti diferenţa de 170 milioane euro pentru preluarea GFR Marfă chiar şi fără avizul Consiliului Concurenţei, dacă vânzătorul, respectiv Ministerul Transporturilor, şi-a îndeplinit toate obligaţiile.

Dacă premierul Victor Ponta şi ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, îl somează pe omul de afaceri Gruia Stoica să achite restul de 170 de milioane de euro pentru CFR Marfă până luni, Hotărârea de Guvern emisă tocmai pentru reglementarea privatizării spune altceva. Contractul se anulează de drept dacă până pe 14 octombrie nu va exista şi un aviz al Consiliului Concurenţei.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a confirmat joi, 10 octombrie, la întoarcerea de la Luxemburg că banii pentru privatizarea CFR Marfă trebuie să fie livraţi de Gruia Stoica până luni 14 octombrie, adică în termen de 60 de zile de la desemnarea câştigătorului licitaţiei.

„Suntem încă în termenii contractului, dar trebuie să respectăm cele 60 de zile. În acordul cu FMI, se poate foarte clar că privatizarea nu poate depăşi termenul de 15 octombrie. Deci termenul de plată este 14 octombrie. Atunci vom lua o hotărâre cu privire la finalizarea acestui proces”, a declarat Ramona Mănescu.

Potrivit acesteia, a existat un proiect de prelungire a termenului până în 20 decembrie, însă acesta nu a fost adoptat de Guvern, deci orice amânare iese din discuţie.

Cu toate acestea, Gruia Stoica a declarat, tot joi, că: „Plătim şi fără avizul Consiliului Concurenţei”. „Suntem pregătiţi să facem această plată, în condiţiile în care vânzătorul şi-a îndeplinit restul clauzelor contractuale. Nu mai vreau să stau cinci luni până dă avizul Consiliul Concurenţei. Eu spun aşa: Sunt pregătit să plătesc această sumă de bani înainte de a primi avizul Concurenţei, care poate să fie pozitiv sau negativ, îmi asum această responsabilitate, şi mai mult decât atât, îmi asum acest risc de a mă costa mai mult cele şase luni de zile de blocaj a unei sume de 200 de milioane de euro, dar vreau să ştiu dacă vânzătorul şi-a îndeplinit restul clauzelor din contract”, a declarat Stoica pentru agenţia Mediafax.

Întrebat la ce clauze se referă, omul de afaceri a indicat prevederile Hotărârii de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă.

Anterior, Gruia Stoica declarase că, în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat, GFR va acționa în instanță statul român.

‘Mă voi consulta cu avocații și ne vom îndrepta în instanță să ne recuperăm pierderile. Ce vină am eu că vânzătorul nu a corelat Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare?’, declarase omul de afaceri cu câteva zile mai devreme. Potrivit respectivei declaraţii, nu a existat până acum nicio tranzacție în România sau în Uniunea Europeană unde cumpărătorul a achitat banii înainte de avizul autorității de concurență.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat recent că o analiză obişnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal al instituţiei pe care o conduce este de maxim 5 luni.

Ciudat este că, în condiţiile în care Gruia Stoica, patronul Grupului Feroviar Român, mai are la dispoziţie câteva zile pentru a achita restul de 170 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă, Ministerul Transporturilor joacă o altă carte şi face deja angajamente internaţionale care privesc viitorul companiei de transport feroviar, semn că eşecul privatizării este ca şi parafat.

Ramona Mănescu s-a întâlnit la Luxemburg cu ministrul lituanian al Transporturilor, Rimantas Sinkevičius, cu care a agreat de principiu ca CFR Marfă să participe la un proiect internaţional de transport al mărfurilor între Marea Baltică şi Marea Neagră, denumit Viking.

„Cei doi oficiali au discutat posibilitatea participării României la proiectul de transport feroviar Viking, proiect destinat transporturilor de mărfuri între Marea Baltică şi Marea Neagră, între porturile Klapeida (Lituania) si Odessa/ Kicevsk (Ucraina)”, se spune într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Contribuţia CFR Marfă, în calitate de partener în acest proiect, ar  consta în preluarea la transport în tranzit a unei părţi din traficul de containere realizat prin Viking pe reţeaua feroviara românească între Giurgiuleşti/Galaţi sau Vadu Siret (implicând transbordarea containerelor) sau Ungheni şi Giurgiu/Ruse. Aceste transporturi ar reprezenta un transfer modal semnificativ de la transportul maritim/naval la transportul feroviar.

În comunicatul de presă al ministerului se mai precizează: „Ministrul român al Transporturilor a salutat invitaţia din partea oficialului lituanian, de a fi parte a proiectului Viking, alături de Căile Ferate ale Lituaniei, Belarusului, Ucrainei, Bulgariei şi Republicii Moldova, companii maritime de cargo şi porturile Klaipeda, Illichivsk şi Odessa. Acest lucru se poate materializa printr-un Memorandum de Înțelegere, care va fi pus în discuție la viitoarea reuniune, din luna decembrie a acestui an”.

Pe de altă parte se pronunţă şi preşedintele Traian Băsescu. El a declarat, cu circa o săptămână în urmă, că, din câte ştie, investitorul GFR, compania care a câştigat licitaţia pentru achiziţionarea CFR Marfă, nu va avea banii pentru cumpărarea CFR Marfă. „Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte ştiu nu-i va avea şi atunci se caută tot soiul de tertipuri, cum a fost şi acela cu întârzierea semnării contractului, că s-a plimbat hotărârea de guvern”, a spus Băsescu.

Astăzi, Gruia Stoica a precizat că „Avem banii şi în nici un caz din surse ilegale”.

 

 

Citeste si...  Sincer! Liviu Vârciu îi invidiază căsnicia Andrei