Actualitate, Featured

Gilda Lazăr propune ca, într-o viitoare Ordonanța de Urgentă, să fie incluse produsele din tutun

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JT International Romania, Moldova și Bulgaria, consideră că în contextul economic actual, puternic afectat de noul coronavrus, este necesară includerea produselor din tutun în categoria produselor de bază, pentru a nu lăsa consumatorii legali, implicit plătitori de accize, să alimenteze piața neagră.

O eventuală creștere a consumului de tutun în ultima lună, de la instituirea stării de urgență, dat fiind că mulți fumători lucrează de acasă, nu poate fi deocamdată certificată, însă reprezentanții industriei atrag atenția asupra efectelor produse pe piață de prevederile ordonanțelor militare, fapt care s-ar putea restrânge asupra consumului legal și, implicit, asupra încasărilor la buget, prin reducerea sumelor provenite din accize și TVA.

„Accizele și TVA plătite pe 25 martie pentru produsele puse pe piață în februarie sunt în limitele estimate. E prea devreme să avem date de piață relevante cu privire la consum, de la debutul crizei declanșate de pandemie și până acum”, a comentat, într-un răspuns la solicitarea Gândul.ro, Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JT International Romania, Moldova și Bulgaria.

„Deocamdată, ne confuntăm cu probleme care ar putea determina scăderi ale vânzărilor legale. Mă refer la închiderea Horeca, a magazinelor din mall-uri, a perturbărilor din zonele aflate în carantină, precum și a interpretării diferite a prevederilor Ordonanțelor Militare 2 și 3, de către diversele organe de aplicare a legii, care au dus la închiderea unor magazine din incinta supermarketurilor. Zeci de unități de comercializare cu amănuntul, care nu intră în sfera de aplicare a ordonanțelor, pentru că nu fac parte din centre comerciale de tip mall, au fost închise și amendate cu sume totalizând aproape 500.000 lei. Majoritatea magazinelor aparțin unor firme care au coduri CAEN pentru alimente și alte bunuri de larg consum precum băuturi, tutun, cafea, hârtie, dar și presă, servicii de comunicații etc. și, de asemenea, au autorizații de la DSV și DSP. Situația e în continuă evoluție”, a explicat Gilda Lazăr.

„Considerăm că, pentru evitarea unor astfel de confuzii, este necesară, în cadrul unei Ordonanțe Militare viitoare, clarificarea sintagmei „bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor”, în sensul că aceasta se referă explicit la „bunuri de larg consum (FMCG)”. Neincluderea produselor din tutun în categoria produselor de bază ar putea determina consumatorii să caute variante pe piața neagră, alimentând crima organizată, într-o perioadă în care autoritățile de aplicare a legii sunt mai solicitate ca oricând. În țări ca Franța sau Italia, comerțul cu produse din tutun în magazine care comercializează fie exclusiv aceste produse, fie împreună cu alte alimente și presă, au rămas deschise”, a argumentat Gilda Lazăr.

„O consecință foarte importantă a eventualei scăderi a pieței legale a produselor din tutun ar fi scăderea sumelor virate la buget din taxe și accize, în acestă perioadă în care veniturile statului sunt vitale. Reamintesc că aproximativ 75% din prețul unui pachet de țigarete înseamnă taxe. Pe 25 martie, companiile din acest sector au virat la buget circa 1 miliard de lei, reprezentând accizele și taxele aferente produselor puse pe piață în februarie. Anual, industria contribuie cu aproximativ 15 miliarde de lei la buget”, a subliniat reprezentantul JTI.

„De asemenea, credem că, pe viitor, autoritățile, și cele care elaborează ordonanțele și cele care le aplică, trebuie să aibă în vedere că magazinele de proximitate (magazine de cartier, general trade, chioșcuri etc.) trebuie să rămână deschise. Acestea au rolul de a decongestiona marile centre comerciale, facilitând accesul consumatorilor, mai ales al celor în vârstă, care fac parte din categoriile vulnerabile la Covid 19”, a adăugat reprezentantul JTI.

În plus, Gilda Lazăr a reacționat la recentele luări de poziție privind expunerea fumătorilor în fața noului coronavirus. „În ultima perioadă ne confruntăm cu tot felul de campanii, sau declarații ale unor persone, mai mult sau mai puțin avizate care, fără a se baza pe date concrete sau studii, își dau cu părerea pe tema expunerii fumătorilor la Covid, prin simplul gest de a duce mâna la gură. Riscurile de sănătate asociate fumatului sunt binecunoscute, dar această ultimă afirmație e de-a dreptul hilară. Și când mâncăm ducem mâna la gură…”, a comentat Gilda Lazăr.

JTI este membră a Grupului Japan Tobacco (JT), unul dintre cei mai mari producători mondiali de produse din tutun. În România, JTI și-a început activitatea în anul 1993, acum are 1.000 de angajați și, potrivit site-ului companiei, fabrica de aici produce tutun pentru piața locală și alte peste 50 de țări.

acciza tigari, accize tutun, coronavirus, covid 19, jti, ordonanta militara, piata neagra, producator tigarete, tigarete, tigari tutun

blank