In legatura cu afirmatiile difuzate in mediul online de catre unele publicatii, potrivit carora Primaria Capitalei ar urmari privatizarea, la un pret „de nimic”, a companiei care va rezulta in urma fuziunii preconizate dintre RADET si ELCEN, Biroul de Presa este imputernicit sa faca urmatoarele precizari:
Primarul General al Municipiului București, Gabriela Firea, respinge cu fermitate acest scenariu halucinant, care nu are absolut niciun fundament real. Este regretabil ca un ziarist cu experienta sa propage in spatiul public informatii eronate sau trunchiate, fara o minima verificare si fara a solicita un punct de vedere celor implicati, fapt ce contravine flagrant deontologiei profesionale.

Colaborarea interinstitutionala este o conditie a bunei guvernari cat si a administrarii unei capitale. Intalniri si decizii importante in legatura cu situatia RADET- ELCEN au avut loc si cu vechea guvernare tehnocrata, un lucru firesc in orice societate democratica, civilizata. Intentia de a transfera printr-o forma legala ELCEN la Municipiul Bucuresti nu este un demers nou, el a mai fost facut in urma cu trei ani, cand s-a incercat fuziunea RADET-ELCEN, demers nefinalizat in timpul Guvernului Ponta.

“Tunul lui Firea” de 700 milioane Euro – frauda fiscala in opinia autorului ar consta in faptul ca, prin fuziune, aceasta suma “datorata” de RADET catre ELCEN va fi anulata. Facem precizarea ca din aceasta suma de 3,6 miliarde lei pretinsa de Elcen de la Radet, mai mult de 3,3 miliarde reprezintă penalități, inghetate in acest moment. Aceste penalitati au fost calculate in baza unei legislatii care nu a tinut cont de specificul activitatii RADET, de circuitul si durata incasarii banilor de la client, fapt ce a generat intarzieri lunare, care au condus la aparitia penalitatilor.
In cazul in care se va achizitiona ELCEN si Consiliul General va decide fuziunea cu RADET, din acest proces va rezulta o entitate puternica si sustenabila, o companie viabila din punct de vedere economic, care va avea ca acţionar unic Municipiul Bucuresti, prin Consiliul General. O primă consecinţă va fi degrevarea de datoria de 3.6 miliarde lei.
Un alt argument important in favoarea acestei fuziuni il constituie necesitatea de a accesa fonduri europene, în ultima sesiune de finantare, prin POIM, unde PMB poate accesa fonduri de modernizare a 500 km retelele termice primare avand asigurata o finantare nerambursabila de 176 milioane Euro.
În acest sens este absolut necesară şi utilă infiinţarea unei societăţi care nu are probleme financiare şi care poate deveni operatorul serviciului public de alimentare cu energie termică, activitate care-i va fi delegata de catre CGMB. O societate in insolventa, cu datorii, nu poate presta serviciul public de alimentare cu energie termică.

Proiectul a fost votat în contextul în care, de ani de zile, problema termoficării în Capitală este plimbată între doua institutii, PMB si Ministerul Energiei, fiind pentru prima dată când a existat un consens pe acest subiect.
Toate demersurile au fost gândite pentru eficientizarea consumului de energie termică şi în scopul asigurării continuitatii și calității serviciului public de alimentare cu energie termică, accesibilitatea preţurilor pentru consumatori, asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termică, iar pe termen lung, asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului public de alimentare cu energie termică şi evidenţierea transparentă a costurilor în stabilirea preţului energiei termice.
Alimentarea cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice. Acest serviciu se realizează prin intermediul unui sistem centralizat de transport şi distribuţie a energiei termice – SACET, reprezentând o structură complexă constituită din surse pentru producerea energiei termice, reţelele de transport a agentului termic (reţele termice primare) şi cele de distribuţie a agentului termic (reţele secundare), precum şi punctele termice (incluzând instalaţiile care asigură transferul căldurii de la agentul termic primar la cel secundar);

In legatura cu afirmatiile difuzate in mediul online de catre unele publicatii, potrivit carora Primaria Capitalei ar urmari privatizarea, la un pret „de nimic”, a companiei care va rezulta in urma fuziunii preconizate dintre RADET si ELCEN, Biroul de Presa este imputernicit sa faca urmatoarele precizari:
Primarul General al Municipiului București, Gabriela Firea, respinge cu fermitate acest scenariu halucinant, care nu are absolut niciun fundament real. Este regretabil ca un ziarist cu experienta sa propage in spatiul public informatii eronate sau trunchiate, fara o minima verificare si fara a solicita un punct de vedere celor implicati, fapt ce contravine flagrant deontologiei profesionale.

 

Colaborarea interinstitutionala este o conditie a bunei guvernari cat si a administrarii unei capitale. Intalniri si decizii importante in legatura cu situatia RADET- ELCEN au avut loc si cu vechea guvernare tehnocrata, un lucru firesc in orice societate democratica, civilizata. Intentia de a transfera printr-o forma legala ELCEN la Municipiul Bucuresti nu este un demers nou, el a mai fost facut in urma cu trei ani, cand s-a incercat fuziunea RADET-ELCEN, demers nefinalizat in timpul Guvernului Ponta.
Avertisment pentru părinţi: Ce riscă micuţii dacă nu mănâncă la micul dejun
“Tunul lui Firea” de 700 milioane Euro – frauda fiscala in opinia autorului ar consta in faptul ca, prin fuziune, aceasta suma “datorata” de RADET catre ELCEN va fi anulata. Facem precizarea ca din aceasta suma de 3,6 miliarde lei pretinsa de Elcen de la Radet, mai mult de 3,3 miliarde reprezintă penalități, inghetate in acest moment. Aceste penalitati au fost calculate in baza unei legislatii care nu a tinut cont de specificul activitatii RADET, de circuitul si durata incasarii banilor de la client, fapt ce a generat intarzieri lunare, care au condus la aparitia penalitatilor.
In cazul in care se va achizitiona ELCEN si Consiliul General va decide fuziunea cu RADET, din acest proces va rezulta o entitate puternica si sustenabila, o companie viabila din punct de vedere economic, care va avea ca acţionar unic Municipiul Bucuresti, prin Consiliul General. O primă consecinţă va fi degrevarea de datoria de 3.6 miliarde lei.
Un alt argument important in favoarea acestei fuziuni il constituie necesitatea de a accesa fonduri europene, în ultima sesiune de finantare, prin POIM, unde PMB poate accesa fonduri de modernizare a 500 km retelele termice primare avand asigurata o finantare nerambursabila de 176 milioane Euro.
În acest sens este absolut necesară şi utilă infiinţarea unei societăţi care nu are probleme financiare şi care poate deveni operatorul serviciului public de alimentare cu energie termică, activitate care-i va fi delegata de catre CGMB. O societate in insolventa, cu datorii, nu poate presta serviciul public de alimentare cu energie termică.
Românul condamnat la moarte în Malaezia a primit o veste URIAȘĂ: Ce au decis autoritățile
Proiectul a fost votat în contextul în care, de ani de zile, problema termoficării în Capitală este plimbată între doua institutii, PMB si Ministerul Energiei, fiind pentru prima dată când a existat un consens pe acest subiect.
Toate demersurile au fost gândite pentru eficientizarea consumului de energie termică şi în scopul asigurării continuitatii și calității serviciului public de alimentare cu energie termică, accesibilitatea preţurilor pentru consumatori, asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termică, iar pe termen lung, asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului public de alimentare cu energie termică şi evidenţierea transparentă a costurilor în stabilirea preţului energiei termice.
Alimentarea cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice. Acest serviciu se realizează prin intermediul unui sistem centralizat de transport şi distribuţie a energiei termice – SACET, reprezentând o structură complexă constituită din surse pentru producerea energiei termice, reţelele de transport a agentului termic (reţele termice primare) şi cele de distribuţie a agentului termic (reţele secundare), precum şi punctele termice (incluzând instalaţiile care asigură transferul căldurii de la agentul termic primar la cel secundar);
Ingrid Mocanu, ATAC VIRULENT. Liiceanu, Pleşu, Danileţ, Tăpălagă, Prună, luaţi în VIZOR
Nu s-a pus si nu se va putea pune problema privatizarii acestor companii ELCEN si RADET si nici a noii companii rezultate din fuziunea celor doua (n.b. ele sunt acum in insolventa si orice astfel de demers va trebui aprobat de comitetul creditorilor si de instanta), intrucat delegarea de gestiune trebuie efectuata cat mai urgent, conditie impusa pentru accesarea fondurilor europene prin programul POIM. Dealtfel Primarul General Gabriela Firea a declarat in mai multe randuri ca nu se pune problema vanzarii/privatizarii RADET si ca interesul cetateanului va fi aparat.
Atat timp cat sistemul de termoficare (retele primare, secundare, Puncte Termice, surse de producere a energiei termice etc) este domeniu public al Municipiului Bucuresti conform Legii 213/1998, compania rezultata din fuziune ce va deveni operatorul serviciului public de alimentare cu energie termica doar va administra aceste instalatii detinute de Municipiul Bucuresti.
Nota (extrase din presă):
1. Adevărul, 14 februarie 2015
Sistemul de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) a municipiului Bucureşti există de mai bine de 45 de ani, iar actualele probleme financiare ale acestuia sunt artificial legate şi condiţionate de transferul cu titlu gratuit al acţiunilor ELCEN din portofoliul statului român către Primăria Capitalei şi de fuziunea ELCEN-RADET.
Din punct de vedere tehnic şi economic, ELCEN consideră că fuziunea cu RADET poate fi un pas natural pentru optimizarea funcţionării SACET şi creşterea calităţii serviciului public la un tarif suportabil pentru populaţie. Astăzi, însă, cele două companii nu au o strategie comună de acţiune. Ele funcţionează operativ, fără probleme deosebite, chiar dacă organizatoric aparţin de acţionari diferiţi.
În cazul fuziunii, conducerea administrativă unică ar putea avea efecte pozitive, atât în stabilirea strategiei de funcţionare şi dezvoltare, cât şi în rezolvarea problemelor financiare actuale, cu condiţia ca obligaţiile financiare asumate de PMB prin subvenţie să fie respectate. Până la această dată, singura etapă finalizată din Memorandumul “Realizarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică prin sistem de alimentare centralizată cu energie termică integrat (SACET) în Municipiul Bucureşti”, adoptat de Guvernul României pe 21 martie 2013, este divizarea societăţii Electrocentrale Bucureşti, îndeplinită de Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri şi ELCEN la 1 octombrie 2014. Potrivit aceluiaşi Memorandum, următorii paşi pentru realizarea fuziunii ELCEN-RADET, constau în:
• transformarea RADET în societate comercială, acţiune nefinalizată nici la aproape doi ani de la aprobarea Memorandumului;
• transferul acţiunilor ELCEN din proprietatea statului român (Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri) în proprietatea Primăriei Capitalei.
Mai mult, in ziarul Adevarul: adev.ro/njril1
2. Agerpres, 26 aprilie 2017
Primarul general Gabriela Firea a declarat că „interesul cetățeanului nu se scoate niciodată la licitație”, în contextul în care, a subliniat ea, există o „competiție” între companii ce doresc să preia Regia de termoficare a Capitalei. (Agerpres,26.04.2017)
„Eu vă asigur — ce nu este de vânzare nu se vinde niciodată și, din punctul meu de vedere, vă spun ce nu este de vânzare — interesul cetățeanului. Interesul cetățeanului nu se scoate niciodată la licitație. (…) În momentul în care legiuitorul și european și național a considerat că există un număr de servicii publice asupra cărora Guvernul sau autoritatea locală trebuie să-și asume răspunderea legată de cetățean, (…) ca primar general, îi asigur pe români și pe bucureșteni că noi vom realiza această responsabilitate legală, și anume să asigurăm livrarea continuă, permanentă și la standarde de calitate europeană a acestui serviciu public de termoficare”, a precizat Firea, care a participat, la Camera Deputaților, la Conferința internațională „Infrastructuri Critice. Noua Revoluție Industrială”.
Primarul general a spus că infrastructura critică a fost unul dintre „subiectele arzătoare” cu care s-a confruntat încă de la preluarea mandatului de primar general al Capitalei.
Cu această ocazie, ea a vorbit despre recenta criză RADET. „În momentul în care s-a pus problema ca, din motive financiare, (…) să se oprească furnizarea energiei termice în Capitală, având de suferit întreaga populație, am studiat legislația, (…) am ridicat în lumina dezbaterii publice problema infrastructurii critice naționale. (…) Din momentul în care am afirmat că nicio companie română sau străină ori mixtă nu va opri intrarea către populație a agentului termic deoarece, la fel ca energia electrică, și cea termică reprezintă infrastructură critică națională, toate acele — să le numesc generic presiuni, tensiuni, amenințări — s-au oprit, pentru că există legislație europeană și națională dedicată protecției infrastructurii critice”, a punctat ea.

Citeste si...
Japoneza Naomi Osaka, prima, semifinală la Astralian Open