Politic, Stiri

Gabriel Sandu a plătit mai mult decât a declarat oficial Traian Băsescu pentru campania electorală din 2009

Tranzacţiile cu bani recunoscute de fostul ministru Gabriel Sandu în dosarul Microsoft contrazic flagrant sumele declarate oficial de Traian Băsescu în campania din 2009. Sandu afirmă că a plătit 1,5 milioane de euro numai pentru scrisori electorale, în vreme ce Traian Băsescu declară la acest capitol doar 1,2 milioane de euro.

blank

Traian Băsescu, fostul preşedinte al României, a declarat la Autoritatea Electorală Permanentă că în campania pentru alegerile prezidenţiale din 2009 a cheltuit în total aproape 15 milioane de lei (3,5 milioane de euro la cursul mediu BNR din 2009, de 4,23 lei pentru un euro).

Din aceşti bani, defalcaţi pe capitole de cheltuieli, fostul preşedinte a plătit 5,1 milioane de lei (1,2 milioane de euro, la acelaşi curs) pentru „Tipărituri şi alte materiale promoţionale”.

Cum arată cheltuielile publice ale candidatului Traian Băsescu din 2009

blank

Dezvăluirile fostului ministru al Comunicaţiilor Gabriel Sandu în dosarul Microsoft contrazic însă sumele raportate de candidatul Traian Băsescu. Potrivit declaraţiei acestuia, apărută în presă, numai el a plătit un contract de 1,5 milioane de euro pentru 12 milioane de scrisori electorale cu mesajul candidatului Traian Băsescu.

Declaraţia lui Gabriel Sandu:

„Campania electoral prezidenţială 2009 – PDL – Traian Băsescu:
– Aproximativ 1.500.000 de euro, reprezentând 12.000.000 de scrisori electorale, cuprinzând mesajul preşedintelui Traian Băsescu, respectiv plicuri + imprimare + tipar + anvelopare + expediţie poştală.
Ştiu cu siguranţă că preţul real al celor 12 milioane de scrisori electorale a fost suma de 1,5 milioane de euro, costul unei bucăţi ridicându-se la 0,15 euro (de fapt, calculul exact arată că preţul unui plic a fost de 0,125 euro – n.r.). De această operaţiune de expediţie a scrisorilor, pentru ca acestea să ajungă la timp la alegători, s-au ocupat directorii zonali din Poşta Română.”

Asta ca să nu mai luăm în calcul faptul că „tipărituri” pentru o campanie electorală nu înseamnă numai scrisori pentru cutiile poştale, ci şi alte tipuri de printuri, care se distribuie în timpul mitingurilor electorale etc.

În total, din declaraţia lui Gabriel Sandu reiese că a suportat mai mult de două treimi din costurile campaniei prezidenţiale din 2009 a lui Traian Băsescu.

„Ştiu cu siguranţă că preţul real al celor 12 milioane de scrisori electorale a fost suma de 1,5 milioane de euro, costul unei bucăţi ridicându-se la 0,15 euro. De această operaţiune de expediţie a scrisorilor, pentru ca acestea să ajungă la timp la alegători, s-au ocupat directorii zonali din Poşta Română.

– 100.000 de euro, pungi şi alte elemente de polietilenă personalizate;

– Aproximativ 350.000 de euro cash, plătiţi în tranşe succesive direct la casieria PDL Bucureşti, în 4 tranşe, tot pentru această campanie;

– 400.000 de euro am plătit cash Robertei Anastase, în 4-5 tranşe tot pentru această campanie;

– 100.000 de euro materiale de campanie prezidenţială la Prahova + acţiuni electorale + spectacole.

În total, această campanie m-a costat 2.450.000 de euro.”

Costul total declarat de Traian Băsescu la Autoritatea Electorală permanentă a fost de 3,5 milioane de euro.

Conform declaraţiei lui Gabriel Sandu, el s-a văzut nevoit să contribuie cu sume mari de bani la camapania electorală din 2009 pentru a-şi menţine funcţia de ministru, iar pentru asta a trebuit să accepte înţelegeri oneroase cu grupuri de interese.

„Astfel, toate cheltuielile şi obligaţiile cu acest scop au fost dispuse şi ordonate chiar sub presiuni efectuate de conducerea PDL, respectiv EMIL BOC, ELENA UDREA, VASILE BLAGA, ADRIEAN VIDEANU, RADU BERCEANU, ROBERTA ANASTASE, ALIN ALBU, GH. ŞTEFAN etc. Iar asumarea de către mine a acestor obligaţii viza condiţionarea pentru menţinerea în funcţia de ministru al comunicaţiei şi societăţii informaţionale.

În acest context al presiunilor executate asupra mea, pentru acoperirea de îndată a unor obligaţii financiare necesare campaniilor electorale din 2009, sau nu existau fonduri dinainte pregătite de partid sau persoanele ce susţineau colectarea de bani, m-am întâlnit separat cu fiecare în parte şi la iniţiativa unora dintre ei cu domnii Gh. Ştefan şi Dorin Cocoş.

Cei doi mi-au oferit o variantă în rezolvarea deficitului promiţând că-mi garantează asigurarea din surse proprii, dar temporar, a contribuţiei mele la cele două campanii din anul 2009. Îmi amintesc că fiecare îmi oferea un sprijin de aproximativ 2 milioane de euro, în schimb îmi solicitau să obţin semnăturile necesare aprobării HG nr. 460/2009, pentru aprobarea achiziţiei licenţelor Microsoft necesare în perioada 2009 – 2012, precum şi să obţin bugetarea aferentă derulării contractului.”

blank