Deputatul PNL Bihor Gavrilă Ghilea a declarat luni, într-o conferinţă de presă la Oradea, că a avertizat Consiliul Concurenţei asupra situaţiei alarmante a bitumului rutier, produs doar de un singur producător român, care nu poate acoperi decât 10 – 15% din cererea internă, restul fiind importat la preţuri crescânde, potrivit Agerpres.

Explozia preţurilor i-a unit. PNL, în consens cu PSD, cer anchetă pentru a stabili ce a generat scumpirile

Liderul PSD Liviu Dragnea a acuzat și el recent, la Botpșani, că motivul pentru care firmele de construcţii se retrag din licitaţiile pentru proiecte este creşterea preţului la bitum.

„Principalul motiv pentru care s-au retras (din licitaţii-n.red) aici este preţul bitumului, care a explodat, ceea ce nu are legătură cu OUG 114. Are legătură cu faptul că, din păcate, în România, de ceva timp, nu se mai produce bitum şi există una sau două surse de bitum maxim din exterior. Au văzut că programul de investiţii din România creşte foarte serios şi au mărit preţul la bitum şi sper să găsească, dacă reuşesc să găsească, o formulă pentru a mări preţul contractelor pe baza acestui preţ care cred că a crescut de la simplu la dublu. Asta este cea mai mare problemă de fapt cu care ne confruntăm”, a susţinut preşedintele PSD, Liviu Dragnea.
„La un necesar de peste 600.000-700.000 tone anual, piaţa bitumului de import este într-o continuă expansiune, dar, din păcate, în ultimul timp, preţurile au crescut semnificativ, uneori şi cu peste 100%, ceea ce, alături de majorarea salariilor în sectorul construcţiilor, va influenţa considerabil valoarea lucrărilor de infrastructură rutieră. Primăriile şi consiliile judeţene de pe întreg cuprinsul ţării, indiferent de culoarea politică a edililor, vor fi nevoite să deconteze lucrări de infrastructură în care preţul bitumului contractat era la mai puţin de jumătate decât cel practicat în prezent pe piaţă”, a spus, în conferinţă de presă, Ghilea.

Citeste si...  Incredibil! Alex Velea îi cheamă la Tribunal pe Antonia și soțul acesteia

Potrivit acestuia, de peste şase ani, România a rămas cu doar un singur producător de bitum rutier, Rafinăria Vega Ploieşti, care nu reuşeşte să satisfacă mai mult de 10- 15% din cererea de pe piaţa internă, restul fiind asigurat din import pe diferite filiere din ţări precum Ungaria, Serbia, Italia, Polonia.

În condiţiile în care sursele de aprovizionare externe sunt relativ puţine, deputatul i-a solicitat, într-o întrebare adresată recent, preşedintelui Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, adoptarea de măsuri şi demararea unor investigaţii pentru a împiedica o eventuală cartelizare a importatorilor de bitum rutier în scopul majorării nejustificate a preţurilor de desfacere.

„I-am argumentat preşedintelui Consiliului Concurenţei că explozia preţului la bitumul de import nu poate fi justificată doar printr-o escaladare recentă a cotaţiei petrolului pe pieţe internaţionale, deoarece aceasta a rămas relativ constantă în ultimele trimestre, ci mai degrabă printr-o înţelegere a companiilor de profil, având în vedere cererea mare a acestui produs pe piaţa din ţara noastră”, a afimat Ghilea.

Deputatul PNL Bihor Gavrilă Ghilea a mai spus că preşedintele PSD, Liviu Dragnea, ar trebui să dispună chiar el instituţiilor abilitate să demareze o investigaţie în acest sens şi „să fie la fel de necruţător precum s-a arătat cu importatorii de castraveţi, cărora le-a blocat TIR-urile în vămi”.