Economic, Stiri

Explodează iar numărul creditelor cu buletinul

BCR a raportat o creştere cu 70% a creditelor negarantate

 credite (1)

Banca Comercială Română (BCR) a acordat, în primele 5 luni din acest an, peste 65.000 de credite negarantate, volumul de credite fiind în creştere cu 70% faţă de perioada similară din 2013. Din totalul acestor credite, peste 50% sunt credite de nevoi personale, restul reprezentând carduri de credit şi descoperit de cont. Valoarea medie a creditului de nevoi personale a crescut cu peste 30%. „2014 este anul în care vedem primele semne ale creşterii în zona creditelor de consum”, a declarat Andrew Gerber, director Produse Retail în cadrul BCR.

Conform unui studiu făcut de bancă, se observă o schimbare în nevoile care conduc la contractarea creditelor de nevoi personale, în sensul creşterii ponderii achiziţiilor de tipul produselor cu un grad ridicat de complexitate tehnică (tablete, laptop-uri, telefoane mobile moderne) în defavoarea aparaturii electrocasnice tradiţionale. Printre alte nevoi finanţate se numără renovările interioare/exterioare, achiziţii de terenuri de suprafeţe mici, vacanţe, studii, cursuri de perfecţionare profesională, evenimente de familie. Banca solicită numai trei acte pentru acordarea creditului de nevoi personale fără garanţii.

Banca Comercială Română a ajuns la o cotă de piaţă de 18% la creditele de nevoi personale, în primul trimestru din 2014, şi a rămas lider la creditele ipotecare şi imobiliare, a declarat, recent, vicepreşedintele executiv al BCR, Martin Skopek. „Am ajuns la o cotă de piaţă de 18%, în prima parte a anului, la creditele de nevoi personale, overdraft şi carduri de credit. Suntem lider absolut, cu o cotă de piaţă între 25-26%, la portofoliul de credite cu ipotecă, imobiliare sau pentru modernizarea spaţiului locativ”, a spus Skopek. Unul dintre cele mai importante active ale BCR este reprezentat de clienţii săi, a precizat acesta, subliniind că şi în condiţiile unui progres tehnologic rapid în ceea ce priveşte operaţiunile băncii „consilierii de clientelă rămân de neînlocuit”, pentru a orienta clienţii către cele mai potrivite produse şi servicii bancare. „În prezent, administrăm un portofoliu de aproximativ trei milioane de clienţi persoane fizice şi juridice şi alte entităţi din România”, a explicat Skopek. Banca Comercială Română a reintrat pe creştere, în trimestrul I 2014, cu un profit net de un milion de lei (0,2 milioane euro), în comparaţie cu pierderea netă de 10,2 milioane lei (minus 2,3 milioane euro), înregistrată în T1 2013. Cheltuielile operaţionale, în cuantum de 362,5 milioane lei (80,5 milioane euro), au scăzut cu 12,4%, de la 413,9 milioane lei (94,3 milioane euro) în T1 2013. Raportul cost-venit s-a îmbunătăţit până la valoarea de 39,7% faţă de 42,2% în trimestrul 1 2013.

Nivelul creditelor neperformante din sistemul bancar, de 22,3% în martie 2014, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României, arată că s-a făcut curăţenie în sistem şi s-au folosit indicatorii „cei mai strânşi”, însă ar fi mai mic după definiţia Autorităţii Bancare Europene. „Cifra arată că am făcut curăţenie în sistemul bancar, Direcţia de Supraveghere a cerut în repetate rânduri să se determine nivelul de credite neperformante, cifrele astea vin după sute de operaţiuni de verificare şi evaluare. Faptul că a crescut atât de mult este pentru că a fost destul de vigilentă (Direcţia – n.r.) şi a insistat să se spună adevărul şi am ajuns la 22%. De fiecare dată în acordurile cu instituţiile internaţionale am avut grijă să spunem, dar şi ei au spus că asta înseamnă vigilenţă, tărie de caracter”, a declarat, recent, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, cu ocazia prezentării raportului trimestrial asupra inflaţiei.

Guvernatorul BNR a arătat că s-au utilizat „cei mai strânşi” indicatori pentru a fi evaluate creditele neperformante, menţionând că definiţia creditelor neperformante diferă mult de la o ţară la alta. „Această cifră, plimbându-se fără explicaţii, a ajuns să ne sperie şi pe noi (cei de la BNR – n.r.), spui că e cam mult. Dar, după definiţia contabilă, nivelul este de 12%. Mai trebuie să spunem că avem un grad extrem de ridicat, care se duce spre 100%, de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante”, a explicat Isărescu. Guvernatorul BNR a menţionat că Autoritatea Bancară Europeană (ABE) raportează creditele neperformante atât la expunerile neguvernamentale, cât şi la cele guvernamentale, definiţie care va trebui să fie preluată şi de România. Potrivit acesteia, rata expunerilor creditelor neperformante estimate la nivel agregat la finele anului trecut a fost de 17,4%. „Aplicând formula ABE, cifra este de 17,4% în loc de 22,3%. Vom fi obligaţi să publicăm datele aşa şi nu aş vrea să apară discuţii că se întâmplă ceva la Direcţia de Supraveghere”, a explicat Isărescu.

 

blank