Care sunt calităţile acestui aliment

 carne rosie

Lăudată de cei care susţin dieta Paleo şi hulită de vegetarieni, carnea roşie este un aliment controversat, pentru că de-a lungul timpului a stârnit păreri pro şi contra consumării ei şi a fost studiată intens, rezultatele fiind contradictorii de la o cercetare la alta.

Pe de-o parte aduce in dieta proteine, minerale sau vitamine, dar pe de alta parte este plina de grasimi saturate. Pentru cei care nu faca parte nici din tabara sustinatorilor, nici din cea a contestatarilor le prezentam argumenetele de ambele parti.

Carnea contine proteine de calitate, care sunt cruciale pentru functionarea muschilor si oaselor. Organismul nostru are nevoie de ele pentru a obtine amino acizi, pe care in mod normal nu ii poate produce singur. Studiile sustin ca persoanele care consuma proteine animale au o masa musculara mai mare, in comparatie cu cei care au o dieta vegetariana.

Un studiu publicat in 2013 in revista Nature Medicine, atragea atentia asupra riscurilor consumui de carne rosie. O substanta chimica gasita in carnea rosie, numita L-carnitina, este de vina pentru acest efect, sustin cercetatorii. L-carnitina este defalcata de catre bacteriile din intestin. Acest lucru da nastere unui intreg lant de evenimente care duc la niveluri ridicate de colesterol, si un risc crescut de boli de inima.

Pe langa riscurile asupra inimii, un studiu publicat in martie 2012 de universitatea Harvard sustinea ca o portie de carne rosie pe zi creste riscul de deces cu 13%. Iar o portie de carne rosie procesata (doua felii de bacon sau un hot dog) duce la cresterea riscului de deces cu 20%. Cercetatorii sunt de parere ca aceste efecte sunt urmare a continutului de grasimi saturate si colesterol din carnea rosie, la care se adauga sarea in exces in variantele carnurilor procesate.

In mai 2013, mai venea un studiu care ne darama si mitul carnurilor rosii gatite la gratar, spunand ca nu sunt deloc sanatoase, ci dimpotriva, pe carbunii incinsi devin chiar periculaose pentru ca dezvolta compusi carcinogeni.

Carnurile si fripturile vor avea intotdeauna sustinatori. Intre beneficii si riscuri este o linie fina. Multi specialisti si nutritionisti sustin ca este bine sa consumam carnea rosie cu moderatie. O portie de 85-100 g o data pe sapatamana este considerata sanatoasa. Ai grija sa alegi bucati de carne fara grasime pentru a tine sub control caloriile si grasimile saturate.

 

Citeste si...  Ce ţi-au pregătit astrele în ultima zi a lunii februarie