Elevii est-europeni din școlile din Anglia și Scoția se confruntă cu o creștere a nivelului de rasism și xenofobie odată cu votul acordat pentru Brexit, iar mulți dintre ei își acuză profesorii că nu-i protejează și, mai mult, o parte din ei ar participa la atacurile lansate împotriva lor.

Dintr-un studiu realizat de Universitatea Strathclyde, citat de The Guardian, rezultă că 77% dintre elevii vizați au suferit din cauza rasismului, xenofobiei şi hărţuirii, acte care au fost mascate, aparent, de glume. 49% dintre elevi au spus că atacurile au devenit mai frecvente începând cu 2016, după referendumul pentru Brexit.

Elevii le-au spus cercetătorilor că au fost ţinte ale abuzurilor verbale pe stradă şi în mijloacele de transport public. Însă au fost și situații în care au fost agresați, iar cele mai multe agresiuni s-au petrecut la școală. O parte din elevi și-au acuzat profesorii că au trecut cu vederea incidentele, și, mai grav, chiar le-au încurajat.

Atitudinea profesorilor are impact asupra sănătăţii mintale a elevilor
Daniela Sime, autoarea raportului ce va fi prezentat la conferinţa European Sociological Association din Manchester, a spus că atacurile şi atitudinea profesorilor au impact asupra sănătăţii mintale a elevilor şi asupra sentimentului de apartenenţă la Marea
Britanie.

„Rolul profesorilor, care adesea au fost martori și nu au intervenit, iar în alte cazuri au fost chiar autori, se evidenţiază ca dimensiune foarte importantă a marginalizării pe care o experimentează tinerii în fiecare zi”, a declarat Daniela Sime. „În anumite situații, profesorii au fost nu doar discriminatorii prin ignorarea prezenţei tinerilor în clase, dar şi rasişti prin opiniile exprimate liber, în timpul orelor sau prin ignorarea incidentelor care implicau rasismul”, a mai declarat Daniela Sime.

Daniela Sime, care este lector la Universitatea Strathclyde, a mai declarat: „Tinerii au spus că în marea majoritate a cazurilor nu au raportat incidentele pentru că profesorii ştiau şi nu au acţionat pentru a contracara cultura rasismului şi xenofobiei sau din cauza faptului că au fost convinşi că profesorii nu ar fi interesaţi”.

Citeste si...  George Scripcaru, primarul Brașovului a fost trimis în judecată

Elev: „Au încercat să îmi ardă părul”
Studiul a fost realizat în perioada octombrie 2016 – mai 2018, fiind vizați 1.000 de elevi cu vârste cuprinse între 12 şi 18 ani. Cei mai mulţi proveneau din România, Polonia şi Lituania şi trăiau în Marea Britanie de cel puţin 3 ani.

Un elev le-a declarat cercetătorilor: „La şcoala mea, cineva a făcut comentarii xenofobe legate de naționalitatea mea şi apoi mai mulți au încercat să îmi ardă părul. Anul trecut, în şcoala la care învăţ acum, un grup m-a urmărit strigând şi că ar trebui să mă întorc în ţara mea blestemată”.

Alt elev a povestit: „Am fost hărţuit de la vârsta de 6 ani până la 12 ani. Au aruncat cu pietre în mine, au împrăştiat zvonuri revoltătoare despre mine, mi-au furat lucruri. Am fost batjocorit şi abuzat verbal doar pentru că sunt polonez”.

Însă cele mai deranjante declarații sunt cele legate de atitudinea profesorilor care au încurajat toate aceste acte

Geoff Barton, secretar general al Association of School and College Leaders, a spus că cei mai mulţi dintre profesori își protejează elevii în faţa atacurilor rasiste şi luptă pentru a le inocula elevilor respectul şi toleranţa. „Incidentele precizate în acest studiu sunt oribile și inacceptabile și orice profesor care nu a intervenit pentru a opri aceste abuzuri rasiste se face de abateri profesionale grave”, a declarat Geoff Barton.