Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca este implicat într-un scandal de proporții după ce o aeronavă Blue Air a ratat aterizarea şi a ieşit de pe pistă. În urma acestui incident, activitatea aeroportului a fost blocată pentru mai multe ore. În tot acest timp au apărut mai multe informații contradictorii despre cauzele producerii incidentului. Toate declarațiile făcute de directorului aeroportului, David Ciceo, au fost contrazise de cei implicaţi.

aterizare-ratata
La puțin timp după incident, directorul aeroportului a spus că pista se prezenta în condiţii bune, fără zăpadă sau gheaţă, dar la după doar câteva minute, mai mulţi pasageri ai aeronavei intrau în direct prin telefon la televiziunile de ştiri şi afirmau că pista aeroportului era plină de gheaţă şi zăpadă, iar utilajele de deszăpezire au intevenit abia după incident.
Din partea Blue Air a intervenit Gheorghe Răcaru, directorul companiei care a aspus că aeroportul a comunicat că sunt condiţii bune de aterizare, chiar dacă ningea. Totodată, cu puțin timp înainte de aterizare, pilotul a primit informații că situația la sol s-a deteriorat puțin, în sensul că pe aeroport coeficientul de frânare a scăzat la mediu.
În replică, directorul aeroportului a spus că echipajul a cerut să aterizeze, chiar dacă s-ar fi comunicat faptul că deszăpezirea nu este finalizată, pentru că nu ar fi avut suficient combustibil. „A fost o solicitare a piloților către turnul de control că e nevoie urgentă să aterizeze, pentru că n-au combustibil. Utilajele deszăpezeau, dar condițiile de aterizare erau bune. Au ieşit de pe pistă ca să poată ateriza, dar condițiile erau corespunzătoare. Era o frânare 3. Frânarea e între 1 si 5, 1 e cea mai slabă, 5 cea mai bună. În condiții de ninsoare, erau condiții corespunzătoare de aterizare”, a declarat Ciceo.

În cele din urmă, reprezentanții Blue Air l-au acuzat pe directorul aeroportului și au spus că acesta minte deoarece avionul avea suficient combustibil pentru încă o oră de zbor. „Părerea mea este că domnul Ciceo nu ştie ce vorbeşte şi nu este prima dată când se întâmplă acest lucru. Deci conform reglementărilor când pleacă o cursă unde pleacă, pleacă cu petrol pentru destinaţie, pentru un anumit număr de minute pentru zonă de aşteptare şi petrol pentru aeroportul de rezervă. Este posibil ca comandantul să-i fi spus că el mai poate sta în zona de aşteptare 5-10-15 minute, după care dacă nu aterizează la Cluj se duce la aeroportul de rezervă. Nu s-a pus în niciun caz problema de lipsă de petrol. El a aterizat cu aproximativ trei tone de petrol care îi mai ajungeau pentru o oră şi ceva de zbor”, a spus directorul Blue Air.
În susținerea celor spuse de Gheorghe Răcaru, Blue Air a emis un comunicat de presă care demontează afirmaţiile directorului aeroportului. „Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiții, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea și frânarea se pot efectua în siguranță. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condițiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zăpadă udă și condiții de frânare medii. Pentru a elimina speculațiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menționăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării în conformitate cu reglementările în vigoare și respingem ferm afirmațiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgență cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru și prin faptul că în niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgență”, precizează Blue Air.

Citeste si...  Corupţie la APIA Bucureşti?!