Actualitate, Featured

Din misterele metroului Bucureștean: Iată de ce stația de la Romană este îngustă și de ce nu a vrut Ceauşescu metrou în Drumul Taberei

Nicolae Ceauşescu nu ar fi vrut să se construiască metrou şi în Drumul Taberei, pentru că acest cartier fusese ctitorit de predecesorul său şi nu de el, a declarat singurul feroviar în viaţă care a contribuit începând cu anul 1972 la realizarea metroului bucureştean.

Octavian Udiştre, unul dintre cei cinci feroviari care au contribuit la construirea metroului în Bucureşti, a dezvăluit pentru hotnews.ro câteva detalii de culise. Feroviarul a povestit motivul pentru care Nicolae Ceauşescu nu a vrut sub nicio formă ca locuitprii din Drumul Taberei să aibă parte de metrou:

„Ştiu de la proiectanţi că Nicolae Ceauşescu nu a vrut să facă metrou în Drumul Taberei pe motiv că acest cartier nu este ctitoria lui. El a vrut ca metroul să circule doar în zonele în care s-a construit pe vremea lui – ceea ce este absurd, pentru că toţi locuitorii sunt ai Capitalei, tu eşti doar pentru unii şi pentru alţii nu? Cartierul Drumul Taberei a fost construit pe vremea lui Gheorghiu Dej. Vedeţi ce înseamnă, Dej l-a crescut?!”, a declarat Octavian Udriste, intr-un interviu pentru hotnews.ro.

De asemenea, şi staţia de metrou de la Piaţa Romană are o poveste deosebită. Motivul pentru care staţia este atât de îngustă, este legat de părerilele Elenei Ceauşescu. Feroviarul a povestit că soţia lui Ceauşescu a considerat initial că studenţii de la Academia de Studii Economice nu au nevoie de metrou pentru că pot merge şi pe jos:

„Staţia de metrou Piaţa Romană este o ruşine naţională. Înainte de a se lansa lucrările, se obişnuia ca proiectantul să prezinte proiectul la „săliţă” – era o camera în clădirea CC-ului unde venea tovarăşul Ceauşescu şi tovarăşa Elena şi câţiva membri ai Guvernului. Ea ar fi întrebat ce obiective industriale ”este” în zonă. I s-a răspuns că nu sunt obiective industriale, dar acolo se află Academia de Studii Economice. Reacţia tovarăşei a fost: ”Aaaaa, studenţii???!!! Au făcut burtă? Să meargă pe jos!” Ceauşescu nu a intervenit şi tovarăşa a hotărât: fără metrou la Romană. Ulterior, după mai multă vreme, a venit decizia să se construiască, totuşi, staţia Piaţa Romană.

Dar atunci a apărut o problemă: câte orificii să se spargă în peretele de un metru şi ceva, de beton armat. Indicaţia de la preşedinte a fost să se dea o singură spargere, adică un singur orificiu. Dar eu -am zis lui Ion Dincă, Teleagă aşa cum i se mai spunea: ”Tovarăşul prim-ministru, noi avem şase vagoane, fiecare vagon are patru uşi şi nu avem intercomunicaţie ca să îi aducem pe toţi călătorii care vor să coboare la Romană fix în vagonul care nimereşte în dreptul orificiului…” şi el mi-a răspuns: ”Lasă, tovarăşul…ne înţelegem noi, nu trebuie să ştie Ceauşescu, facem noi mai multe orificii”. Până la urmă, s-au făcut două iar peroanele s-au făcut în afara pereţilor mulaţi, este un spaţiu mic, de abia poţi să te strecori”, a declarat Octavian Udrişte.

blank