Economic, Stiri

Cursul la care se vor calcula accizele şi taxa auto 2015 va fi cu peste 5% mai mic

Benzina, ţigările, alcoolul şi maşinile ar putea fi mai ieftine de anul viitor, o dată cu intrarea în vigoare a noului curs valutar pentru accizele pe 2015. Miercuri va fi stabilit cursul euro-leu la care vor fi plătite taxele stabilite în euro anul viitor. Leul de azi e la doar 1,1% diferenţă faţă de cursul din 1 octombrie 2013. Dacă leul recuperează această diferenţă până miercuri, cursul nu mai e indexat cu inflaţia. Dacă nu reuşeşte, va primi o idexare în jur de 1%. Oricum, în ambele situaţii, cursul este mult mai mic decât cel folosit anul acesta.

fill_up_car_04095000

Cursul afişat de BNR vineri a fost de 4,4018 lei pentru un euro. Cu doar 1,1% mai mic decât cursul de 4,4485 lei/euro, stabilit la 1 octombrie 2013 şi care va fi folosit la calculul accizei pentru 2015 dacă pe 1 octombrie nu vom avea un curs mai mare.

Această apropiere foarte mare dintre cele două cursuri activează o prevedere controversată din Codul fiscal. Aceea că în eventualitatea în care cursul de anul acesta este mai mic decât cel de anul trecut, se reţine cel de anul trecut care mai primeşte o indexare a cursului cu indicele anual de inflaţie pentru luna septembrie (comunicat la 15 octombrie de INS).

Dacă acest curs de referinţă este fie şi cu un ban mai mare decât cel de anul trecut, nu se mai aplică indexarea cu inflaţia, fiind şi cursul final pentru anul viitor.

Iată ce spune Codul fiscal:

„…În situaţia în care cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decât cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, valoarea în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia internă, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit prezentului titlu în echivalent euro pe unitatea de măsură, se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizează cu media anuală a indicelui preţurilor de consum calculată în luna septembrie din anul precedent, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică, până la data de 15 octombrie” – Codul fiscal.

Cum cursul din 2013, de 4,4485 lei, a fost mai mic decât cel din 2012. Aşa că s-a păstrat în calcul cursul din 2012, de 4,5223 lei/euro, şi s-a aplicat acea idexare egală cu inflaţia. Media anuală a indicelui preţurilor de consum calculată în luna septembrie a anului 2013 a fost de 4,77%. Astfel, acciza a ajuns să se plătească anul acesta la un curs de 4,7380 lei pentru un euro.

Dacă leul nu reuşeşte să depăşească performanţa din 1 octombrie anul trecut, accizele şi taxa auto (pusă tot în euro, ca şi accizele) vor fi mai mici în 2015. Rata inflaţiei cu care va fi indexat un curs de sub 4,4485 lei va fi în jur de 1% (a fost 0,84% în august).

Astfel, în acest caz, acciza pentru 2015 ar urma să fie calculată la 4,4930 lei, un curs cu 5,17% mai mic decât anul acesta.

BNR are cheia accizelor pe 2015

Dacă depăşeşte 4,4485 lei, cursul de calcul al accizelor şi taxei auto ar putea fi ceva mai mic decât suma de mai sus, pentru că nu va mai fi indexat cu inflaţia.

Însă, recent nu au fost variaţii atât de mari, de peste 1,1%, în doar trei zile. Dar nu a fost departe în 29 iulie-1 august, când euro a crescut cu 0,85%. Diferenţa o va face modul în care BNR intervine în favoarea sau împotriva leului săptămâna aceasta.

blank