Actualitate, Stiri

Cum se piloteaza un avion de lupta. In special avionul de lupta F-16

image-2014-05-14-17258094-41-simulator-16

In acest an, romanii incep programele de training pentru a putea utiliza cele 12 avioane F-16 pe care statul roman le cumpara din Portugalia si care vor ajunge la bazele militare romanesti peste doi ani, a spus intr-un interviu Donna Collins, directorul programului F-16 la Lockheed Martin. Care sunt performantele acestor avioane de lupta si cum se piloteaza ele puteti vedea in articol unde este inclus si un material video cu simulatorul adus de compania americana la Bucuresti.

La expozitia BSDA Black Sea Defence & Aerospace, Lockheed Martin a adus un simulator de cockpit pentru un avion de lupta F-16 si a facut demonstratii legate de decolare, zbor, diverse manevre in aer si aterizare, pe simulatorul video fiind incarcata zona unei baze militare din Nevada.

Avioanele de lupta F-16 pot atinge viteze de peste 2.000 km/h si pot fi alimentate cu peste 3.000 litri de combustibil, existand si rezervoare externe. Poate fi realimentat si in zbor, procedura necesitand precizie fiindca pilotul trebuie sa se pozitioneze perfect fata de aeronava de alimentare. Altitudinea maxima ce poate fi atinsa este de 15.000 metri, viteza la decolare este de 277 km/h.

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_hIpdE-JRYs]

„Se vor desfasura multe activitati impreuna cu Portugalia, programe de training pentru piloti, pentru intretinere, se vor face pregatiri pe partea de design si inginerie pentru a dezvolta software-ul specific pentru piata romaneasca. Aceste lucruri se vor intampla incepand cu 2014 (…) Avioanele propriu-zise vor ajunge in Romania in trimestrul al treilea din 2016 si pana atunci este suficient timp pentru training si pentru pregatirea echipamentelor de suport, astfel incat avioanele sa poata fi folosite imediat ce vor ajunge”, a spus Donna Collins, directorul programului F-16 la Lockheed Martin Corporation.

Ea a precizat ca ultimele trei dintre cele 12 avioane ar trebui livrat la jumatatea lui 2017, fiind vorba de trei transe, prima de sase aparate, celelalte doua de cate trei.

Unde se vor antrena pilotii romani? Sefa programului spune ca antrenamentul se va desfasura in Portugalia cu pilotii locali. Apoi, acei piloti care au invatat sa foloseasca avioanele in Portugalia vor fi la randul lor traineri pentru colegii lor din Romania.

Conform intelegerii semnate in decembrie 2013, in Romania vor fi livrate 12 avioane de tip F-16 Block 15 la standardul „Midlife-Upgrade” începand cu 2016.

Lockheed Martin va asigura proiectarea, integrarea şi suportul pentru instalarea software-ului actualizat pentru utilizarea acestor avioane.

Midlife-Upgrade (MLU) se refera la un program de modernizare a avioanelor de lupta F-16 care au fost lansate in 1979 si ar fi trebuit inlocuite de un succesor in 1999. Din motive politice si economice acest lucru nu s-a mai intamplat, insa a fost lansat MLU, program extins de modernizare a avioanelor existente desfasurat intre 1991 si 1997 pentru cinci tari, pe rand intrand apoi in program si alte tari care detineau avioane F-16 (inclusiv Portugalia in 2002).

La partea de software – esentiala pentru operarea avioanelor de vanatoare – se vor face upgrade-uri spre cea mai noua varianta, cea folosita si pe modelele noi. Se va obtine in SUA certificarea si apoi soft-urile vor ajunge in Portugalia unde vor fi implementate. Vor fi actualizate si manulele de utilizare, explica directorul programului F-16.

Ce va urma insa dupa livrarea avioanelor? „Putem oferi o multitudine de servicii, inclusiv cele de mentenanta, daca autoritatile romane vor dori asta, putem aduce ingineri care sa fie mereu la bazele din Romania pentru a ajuta la rezolvarea problemelor, daca acestea apar. Ne putem ocupa de aceste avioane pana in momentul cand nu vor mai putea zbura”, spune Donna Collins, care precizeaza ca autoritatile romane nu au solicitat inca si servicii de mentenanta post-achizitie.

Ce lucruri vor fi innoite la avioane inainte ca ele sa fie aduse de Portugalia? Cele mai multe schimbari vor fi la software, iar la hardware modificarile vor fi minime, regasindu-se mai ales in instrumentele de zbor. La structura sau la motoare nu se vor face modificari.

Cat va putea Romania sa foloseasca aceste avioane? „Depinde cat de des zboara si ce misiuni sunt, insa e cu siguranta vorba de 10-20 de ani, e vorba de mult timp. Pilotii trebuie sa fie in forma si zboare mereu, astfel incat sa fie gata atunci cand trebuie sa le foloseasca pentru potentiale situatii de lupta”, explica Donna Collins.

blank