Cum a fost afectată piața imobiliară, în anul pandemiei de COVID
Economic, Featured

Cum a fost afectată piața imobiliară în România de coronavirus

Cum a fost afectată pieţi imobiliară de pandemia de coronavirus piata va fi diferită pentru fiecare categorie de cumpărători în parte, cel mai afectat fiind segmentul care se adresează cumpărătorilor interesaţi de proprietăţi cu preţuri de sub 1.300 euro/mp, potrivit unei analize JLL România.

Cum a fost afectată piața imobiliară, în anul pandemiei de COVID

Această categorie reprezintă cea mai mare parte a ofertei de locuinţe noi din Bucureşti, respectiv 64% din total. În aceste condiţii, măsuri guvernamentale precum programul Prima Casă sau cota redusă de TVA vor continua să susţină dinamica pieţei în aceste momente de incertitudine, consideră reprezentanţii companiei.

Cum a fost afectată piața imobiliară, în anul pandemiei de COVID. Segment de cumpărători  s-ar putea diminua, cel puţin pe termen scurt sau mediu şi, prin urmare, preţurile de vânzare ar putea urma aceeaşi tendinţă”, a declarat Andreea Hamza, Senior Director Living Department JLL România.

Segmentul care se adresează cumpărătorilor din categoria de preţuri 1.300-2.000 euro/mp, reprezentând aproximativ 30% din numărul total de unităţi din Bucureşti şi Ilfov, va resimţi mai puţin eventualele fluctuaţii din piaţă. Această categorie de cumpărători beneficiază de venituri mai stabile şi au o rezistenţă mai mare în faţa instabilităţii economice, precizează sursa citată.

Cel mai puţin afectat va fi segmentul care se adresează cumpărătorilor din categoria de preţuri de peste 2.000 de euro/mp, reprezentând aproximativ 6% din numărul total de unităţi de pe piaţă.

„Acest segment s-a dovedit a fi cel mai rezistent în perioade dificile. Nu preconizăm o schimbare a apetitului potenţialilor cumpărători de proprietăţi rezidenţiale din categoria high-end, astfel că cererea va rămâne stabilă pe această nişă”, se arată în comunicatul companiei.

Nivelul tranzacţiilor cu locuinţe noi în primul semestru din 2020 a fost de aproximativ 8.000 de unităţi pentru Bucureşti şi 3.000 de unităţi pentru Ilfov, presupunând că 60% din tranzacţiile realizate în Capitală şi înregistrate oficial de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară au fost încheiate pentru unităţi noi, în timp ce pentru Ilfov noile vânzări sunt estimate la 90% din totalul tranzacţiilor. Faţă de semestrul 1 din 2019, nivelul tranzacţiilor a scăzut cu 7%.

„În ceea ce priveşte oferta nouă din 2020, estimăm că aceasta va fi cu cel puţin 10% mai mică decât în 2019, ajungând la circa 12.900 unităţi, ţinând cont şi de potenţialele întârzieri ale termenilor de livrare. Mai mult decât atât, scăderea ar putea fi mai mare în 2021, în condiţiile în care efectele crizei actuale vor fi mai clare pe termen lung, iar impactul asupra proiectelor aflate în faza de planificare nu poate fi evaluat încă. Ne aşteptăm însă ca dezvoltatorii să fie mai precauţi şi să opteze pentru defalcarea proiectelor într-un număr mai mare de faze, pentru a limita expunerea la fluctuaţiile pieţei şi pentru a avea flexibilitate în adaptarea produsului la potenţialele schimbări la nivelul cererii”, se mai precizează în comunicat.

JLL este o firmă specializată în servicii profesionale şi de management al investiţiilor, dedicată domeniului imobiliar. JLL este o companie parte a Fortune 500 cu venituri anuale globale de 18 miliarde de dolari, 300 de sucursale în 80 de ţări şi o echipă globală de mai mult de 93.000 de angajaţi, la finele lunii decembrie 2019.

 

blank