Actualitate, Featured

Centrul de Resurse Juridice a decis să-i trimite o scrisoare deschisa ministrului Predoiu

Centrul de Resurse Juridice solicită Ministerului Justiției întreruperea dezbaterii publice inițiate pe tema proiectului de lege privind desfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie. Într-o scrisoare deschisă adresată ministrului interimar al Justiției, Cătălin Predoiu, Georgiana Iorgulescu, directorul Executiv al Centrul de Resurse Juridice, explică motivele acestei solicitări.

„Către Ministrul interimar, Domnul Cătălin Predoiu

Nr.18/21.02.2020

Domnule Ministru,

Centrul de Resurse Juridice, v-a adresat, în data de 5 februarie 2020, anterior
momentului votării moțiunii de cenzură, o solicitare de organizare a unei dezbateri publice, în baza art.7 alin.9 din Legea nr.52/2003, cu privire la Proiectul de lege privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, proiect afișat pe site-ul instituției în data de 4 februarie 2020. Ca urmare a acestei solicitări și, probabil, și a altor solicitări similare, Ministerul Justiției a decis organizarea unei dezbateri publice în data de 24 februarie 2020, la sediul acesteia. Întrucât proiectul de lege a provocat, la data publicării acestuia, exprimarea de puncte de vedere diverse, atât din interiorul magistraturii precum și din afara acesteia, Centrul de Resurse Juridice a considerat utilă și necesară dezbaterea acestui proiect împreună cu toți cei interesați.
Cu toate acestea, circumstanțele în care se află Guvernul României nu permit
organizarea unei dezbateri publice cu privire la un proiect de lege din următoarele
considerente:

1. Fiind un Guvern interimar, acesta nu poate îndeplini decât actele necesare pentru
administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de membrii noului
Guvern, conform art.110, alin.4 din Constituție.

2. De asemenea, conform art.37 alin.3 din OUG 57/2019 privind Codul administrativ, în cazul încetării mandatului în condițiile prevăzute de Constituție (în cazul de față
demiterea Guvernului prin moțiune de cenzură), acesta poate să emită numai acte cu
caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fără a promova politici noi, respectiv nu poate emite ordonanțe, ordonanțe de urgență și nu poate iniția proiecte de legi.

3. Adoptarea unui act normativ este un proces care cuprinde mai multe etape, idisolubil legate unele de altele, care implica inițierea actului normativ (în cazul de față de către Ministerul Justiției), culegerea de propuneri venite ca urmare a aducerii actului normativ la cunoștința celor interesați, organizarea unei dezbateri publice (dacă se solicită acest lucru), prelucrarea și consemnarea tuturor punctelor de vedere exprimate, definitivarea proiectului din perspectiva autorițătii inițiatoare urmată de trimiterea acestuia către autoritățile avizatoare (art.7 și art.8 din Legea 52/2003).

4. Procesul de adoptare a unei legi, cu toate fazele descrise mai sus, trebuie nu numai
inițiat dar și finalizat de către un ministru plin și nu interimar. Un ministru plin, fie
dvs. fie un altul, trebuie să decidă dacă menține proiectul de lege, care anume din
observațiile făcute de cei interesați pot fi însușite de către acesta, procese urmate de
trimiterea spre avizare către celelalte autorități.

5. Drept urmare, împrejurarea că dvs. ați inițiat, în calitate de ministru plin, proiectul de lege supus dezbaterii, nu legitimează și nici nu acoperă din punct de vedere
constituțional și legal continuarea de către dvs., în calitate de ministru interimar,
continuarea procedurilor legale cu privire la proiectul de lege menționat. Dacă nu ar fi așa, ar însemna ca un ministru interimar să decidă asupra unui proiect de
act normativ în locul unui ministru plin, lucru aflat în afara prevederilor
constituționale și ale Codului administrativ.

Pentru toate cele expuse mai sus, vă solităm să întrerupeți procesul de consultare
publică până la momentul în care va exista un ministru cu drepturi depline la Ministerul Justiției. Reiterăm, în continuare, cele precizate și în solicitarea din data de 5 februarie 2020, cu privire la respectarea de către Misniterul Justiției a precederilor art.7 alin. 2 și 8 din Legea nr.52/2003 privind transparența în administrația publică, respectiv:
– Precizarea termenului-limită până la care persoanele interesate pot trimite puncte de vedere (acest lucru nu s-a întâmplat) 1 ;
– Transmiterea proiectului de lege spre analiză și avizare către autoritățile publice se
face numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate (acest
lucru nu s-a întâmplat, Ministerul Justiției transmițând proiectul de lege pentru avizare Consiliului Superior al Magistraturii) 2 .
Vă solicităm, drept urmare, ca, în situația în care veți fi învestit ca ministru al justiției,
să depuneți toate diligențele necesare respectării întocmai a prevederilor Legii nr.52/2003“.

 

blank