TTTT

Anul acesta, aproape 50 de milioane de dispozitive portabile vor fi vândute la nivel global
În 2015, piaţa ar putea depăşi 90 de milioane de unităţi, însă din 2016 vânzările vor încetini puternic
Apariţia de modele ieftine produse de companii necunoscute va transforma gadgeturile portabile în produse banale

Dispozitivele portabile, cum ar fi ceasurile, brăţările, ochelarii şi mai nou inelele inteligente se află abia la început, iar pasionaţii de tehnologie din întreaga lume abia se acomodează cu ele, însă în doar doi ani, acestea ar putea deveni, deja, un produs banal şi puţin atractiv.

Compania de cercetare de piaţă americană NPD Group anunţă doi ani buni, cu vânzări care se vor dubla ca volum în 2015, faţă de anul curent, însă din 2016 prevede deja o încetinire puternică a vânzărilor. „Ca şi în cazul calculatoarelor personale sau a terminalelor mobile, va începe în curând o bătălie a preţurilor, condiţii în care producători necunoscuţi din China se vor simţi atraşi de potenţialul acestei pieţe şi vor începe să vândă propriile dispozitive la preţuri mai mici decât cele practicate de marile companii”, se arată într-un raport al celor de la NPD.

Autorii raportului mai notează că „eroziunea preţurilor va dura circa doi ani, până la momentul în care dispozitivele portabile vor trece de la statutul de produse fashion la cel de produse banale, moment în care piaţa se va fi consolidat”.

Analiştii NPD se aşteaptă ca dinamica de pe piaţa dispozitivelor portabile inteligente să fie similară cu cea a altor produse electronice apărute în ultimul deceniu. „Ne aşteptăm ca dinamica pieţei de dispozitive portabile să fi similară cu cea a pieţei de DVD-uri (playere – n.r), LCD TV, smarpthone-uri, alte pieţe de larg consum”, se mai arată în raport.

48 de milioane de unităţi vândute în 2014 şi 91 de milioane în 2015

Potrivit sursei citate, 2014 şi 2015 vor fi ani foarte buni pentru producătorii de dispozitive portabile. NPD estimează că piaţa va creşte la aproximativ 48 de milioane de gadgeturi portabile în acest an. Pentru anul viitor, compania de cercetare de piaţă anticipează aproape o dublare a pieţei în volum. Astfel, în 2015 vânzările de smartwatch-uri, brăţări şi ochelari inteligenţi, şi aşa mai departe, urmează să ajungă la 91 de milioane de unităţi vândute la nivel mondial.

Acest volum este totuşi unul destul de mic, dacă ţinem cont de trendurile urmate de smartphone-uri şi tablete în primii ani de la lansare şi mai mult, în următorii ani, NPD nu se aşteaptă la o evoluţie la fel de spectaculoasă în 2016.

În ce condiţii ar putea dispozitivele portabile inteligente să-şi păstreze popularitatea

Unul dintre scenariile prezentate de NPD, în care piaţa de profil globală ar avea mai mult de câştigat, face referire directă la utilitatea reală a acestor dispozitive. Primele modele de ceasuri au apărut anul trecut şi cele de anul acesta, până în prezent, sunt limitate ca potenţial şi ca utilitate fie prin faptul că tehnologia nu a ajuns la nivelul în care, într-un corp atât de mic ca al unui dispozitiv portabil, producătorii să incorporeze toate facilităţile oferite de un telefon, fie au fost limitate de producători la anumite terminale, cele din propriul portofoliu, deşi ar fi avut mai mult de câştigat dacă le-ar fi făcut compatibile şi cu terminalele concurenţilor.

Totodată, faptul că majoritatea dispozitivelor, în special ceasurile, sunt companioni pentru telefoanele producătorilor săi reprezintă un obstacol în tratatea lor ca dispozitive de sine stătătoare. Deşi funcţionează şi fără partenerii lor mai potenţi, dispozitivele portabile sunt limitate, pentru că unele funcţii ale acestora sunt strâns legate de dispozitivele pe care le însoţesc.

Nici ochelarii inteligenţi de la Google încă nu pot fi clasificaţi ca şi dispozitiv portabil cu o aplicabilitate ridicată, acestea aflându-se încă la momentul în care testează piaţa, gigantul american lansând pe piaţă o versiune beta a ochelarilor.

NPD vede mai multe şanse pentru dispozitive care au senzori ce pot urmări parametrii fiziologici ai purtătorului. În general, cu cât vor avea mai multe funcţii utile, cu atât mai mult cumpărătorii se vor simţi atraşi de gadgeturile portabile.

Ceasurile cu Android Wear par să promită multe dintre aceste lucruri, însă totul depinde cât de mult vor fi limitate de către producătorii de hardware.

În luna iunie sunt aşteptate LG G Watch şi Moto 360 de la Motorola, ambele având la bord instalat sistemul de operare de la Google, care a fost optimizat pentru dispozitivele cu ecran rotund.

China ar putea domina şi această piaţă

NPD mai notează în raportul său că şi în cazul dispozitivelor portabile, China va fi cea mai mare piaţă de desfacere. De această piaţă depind foarte mult producătorii de astfel de dispozitive. Compania de cercetare afirmă că dacă utilizatorii chinezi nu le vor considera utile sau la modă, atunci dispozitivele portabile s-ar putea dovedi o investiţie nereuşită pentru marile companii care au cheltuit bani serioşi pentru cercetare şi dezvoltare.

Citeste si...  Facebook, obligat sa plateasca 20 de milioane de dolari utilizatorilor?