IT&C, Stiri

Ce se întâmplă cu Facebook atunci când abuzezi de Like sau nu îţi mai place nimic pe Facebook?

Un jurnalist şi un blogger au făcut două experimente opuse în acelaşi timp, iar rezultatele sunt impresionante: ce se întâmplă dacă dai Like la orice link pe Facebook şi ce se întâmplă dacă nu mai dai niciun like? Facebook afişează un News Feed personalizat pentru fiecare utilizator, bazat pe algoritmi.

media (6)

Acesta ordonează link-urile şi postările prietenilor sau a paginilor la care am dat like, în funcţie de afinitatea noastră faţă de ele. Practic, ceea ce vedem este o versiune limitat a tuturor link-urilor distribuite de prieteni. Numai like-uri în 48 de ore Mat Honan, jurnalist Wired, a publicat versiunea sa privind algoritmul de la Facebook. El l-a modificat atât de mult, încât Facebook-ul său a devenit aproape de nefolosit. Mat a decis să dea Like la toate postările pe care le avea în listă. “Există un citat de Andy Warhol – cred că toată lumea ar trebui să placă pe toată lumea”, îşi începe textul Honan. Pentru el, like-ul e noua măsură a succesului. “Am plăcut totul. Cel puţin pentru 48 de ore. Tot ce mi-a trimis Facebook, eu am apăsat Like, chiar dacă uram acel lucru. Am început experimentul şi după patru actualizări, deja am descoperit un lucru neplăcut.

Era o glumă foarte proastă. Am plăcut-o, oricum”, povesteşte Honan. Odată ce dăm like la ceva, Facebook ne prezintă poveşti pe aceeaşi temă. Acest lucru a devenit problematic pentru Mat.

Odată ce ai dat un Like, Facebook înlocuieşte actualizarea cu alta pe aceeaşi temă. “Am primit patru. Şi alte patru. Şi apoi alte patru. Am descoperit că sunt prins într-o buclă. Am decis să dau Like la patru poveşti pe aceeaşi temă, dar nu mai mult”, scrie jurnalistul Wired. “News Feed-ul meu s-a transformat aproape imediat. Într-o oră nu mai erau oameni în lista mea. Totul a devenit comercial. Era plin de Upworthy, Huffington Post, Upworthy, Huffington Post. Când m-am dus la culcare m-am gândit: Rahat, trebuie să dau like la o postare despre Gaza!”, adaugă jurnalistul. Experimentul de 48 de ore a fost dureros. Facebook-ul lui Mat Honan era un loc de nevizitat. A devenit un templu al provocării, după cum chiar el scrie. Totul o luase razna. Dând Like la orice am transformat Facebook într-un loc unde nimic nu mai era plăcut”, încheie Mat.

Nu dai Like la nimic, Facebook devine mai bun Elan Morgan este bloger, designer şi speaker. Ea a decis să nu mai dea niciun Like. Şi-a anunţat prietenii de pe Facebook, iar apoi a început doar să comenteze pentru a vedea cum se schimbă News Feed-ul ei.

Experimentul a început pe 1 august, iar rezultatele au fost aproape imediate. “Primul lucru pe care l-am descoperit a fost cât de greu era să nu dau like. Degetul meu gravita mereu spre butonul ăsta”, scrie Elan. Ea spune că după câteva zile s-a obişnuit să nu mai dea Like. Apoi a început să vadă rezultatele, un News Feed mai bun.

“Te gândeşti cu unele Like-uri vor face algoritmul Facebook mai bun, dar nu e aşa. Algoritmul nu e uman. Algoritmul nu înţelege nuanţele psihologice. Dacă văd câteva poveşti incredibile cu animale foarte drăguţe, apoi va confunda acest lucru şi îmi va oferi actualizări cu animale torturate”, scrie Elan. “Acum că am încetat să mai dau like şi comentez mai mult, feed-ul meu a devenit mai relaxat şi mai conversaţional. Parcă toate paginile care voiau să mă facă atentă au dispărut. Simt că e mai multă raţiune. Pare aproape sănătos”, scrie bloggerul. Pentru că a înlocuit like-ul cu mai multe comentarii, Elan a simţit mai multă umanitate în jurul ei. În loc să dea un like la sec, a scris un mesaj personal la o poză cu un copil sau o imagine de la o nuntă.

“Se pare că există mai multă dragoste şi umanitate în cuvinte, decât în Like-uri”, scrie Elan,

blank