Regulă: Dacă pătează faţa de masă, îţi va păta şi dinţii

 dinti

Alimentele ne pot fi aliati de toata increderea sau inamici atunci cand vine vorba de a ne pastra dintii sanatosi cat mai mult timp. De aceea este important sa stim ce alimente sa consumam sau sa evitam pentru a preveni dureri, patari ale smaltului, chiar ruperea dintilor.

Regula de baza: in general, ce ne face bine la dinti, ne face bine la sanatate.

Mere: V-ati intrebat de ce sunt atat de bune merele pentru dantura? Raspunsul este foarte simplu si… logic. Nu doar merele, ci oricare fructe sau legume au un continut marit de apa care dilueaza continutul de zaharuri si stimuleaza productia de saliva. In consecinta, se realizeaza o spalare mai buna a particulelor de mancare, se diminueaza aciditatea fructelor si poti lupta mai eficient cu cariile.

Apa: La fel ca saliva, apa ne ajuta sa clatim zaharurile si acidul de pe dinti. Totodata, contine fluor sau minerale ce fortifica dintii si ii protejeaza de eroziune. Fluorul se gaseste si in pasta de dinti pentru adulti, cea pentru copii neavand in general fluor pentru a evita acumularea unei cantitati mai mari decat poate corpul celor mici sa asimileze.

Laptele si branzeturile – laptele si branzeturile sunt principala sursa de calciu din alimentatia noastra, iar calciul este principalul mineral care ne intareste dintii si oasele. Mai mult, anumite minerale din branza repara smaltul dintilor ce poate fi crapat de la bauturi sau alimente acide, de la alimente dure sau diferenta de cald si rece.

Salatele – spanacul, rucola si orice tip de salata verde sunt bogate in fier si ne ajuta sa tinem colesterolul sub control, ajuta digestia, dar, poate cel mai important, necesita masticatie mai mult decat alte alimente. Astfel, ne curatam dintii in timp ce mancam pentru ca aceste salate contin multa apa si, in acelasi timp, producem multa saliva.

Capsunele – vine sezonul lor si ne bucuram sa va spunem ca acestea sunt un mare aliat al zambetului sanatos; contin acid malic, un inalbitor natural pentru dinti. Atentie insa ca semintele lor pot intra intre dinti si pot fi greu de indepartat. Asigura-te ca ai ata dentara pentru o curatare corecta!

Regula de baza: daca pateaza fata de masa, iti va pata si dintii. Evită următoarele alimente:

Oricare dintre dulciurile tari, cu zahar, de la bomboane, acadele, dropsuri mentolate, sau caramele contine foarte mult zahar, unele se lipesc de dinti si favorizeaza aparitia bacteriilor si cariilor. In plus, exista tentatia de a le mesteca, ceea ce poate duce la craparea dintilor sau dislocarea plombelor. In aceeasi categorie intra si fructele uscate, care adera la dinte.

Covrigii – alegem uneori covrigii pentru o gustare pentru ca ne gandim ca nu sunt dulci si nu ne afecteaza dintii. Insa carbohidratii din covrigi sau biscuiti se transforma in zaharuri foarte repede in cavitatea bucala afectand smaltul dintilor. In plus, covrigii si in general produsele din coca raman lipite de dinti si favorizeaza aparitia bacteriilor si, implicit, a cariilor. In aceeasi categorie intra si chipsurile din cartofi sau cartofii prajiti.

Vinul – rosu sau alb, ambele coloreaza si dauneaza smaltului, fiind si unele dintre alimentele ce contin acid eroziv. De fapt, o regula foarte simpla ne spune ca acele alimente care pateaza fata de masa si ingrijoreaza o gospodina ne vor pata la fel de tare si dintii. In aceeasi categorie intra si cafeaua sau ceaiul negru!

Muraturile – greu de crezut, dar muraturile afecteaza smaltul puternic, din cauza aciditatii lor rezultate in urma conservarii, cauzand in unele cazuri uzura mai rapida a dintelui. E recomandat sa nu mancam muraturi mai mult de o data pe zi si atunci cu un aliment care sa compenseze aciditatea.

 

 

Citeste si...  Zapaceste-l cu pozitii ce ii excita rau!