IT&C, Stiri

Care pe care! Tablete versus calculatoare personale

Tabletele ucid vânzările de calculatoare personale, potrivit International Data Corp., care prevede o scădere de aproape 10% a vânzărilor de PC-uri, în acest an.

Vânzările de computere personale vor scădea cu 9,7% în acest an la nivel global, odată cu creşterea popularităţii dispozitivelor mobile, precum tabletele, şi pe pieţele emergente, estimează compania de cercetare de piaţă IDC, care estima în luna mai un declin de 7,8%.

Jumatate-tableta--jumatate-laptop--Ce-a-pregatit-Sony-pentru-Windows-8Piaţa va continua să scadă, ca volum, până în anul 2015, când vânzările vor reveni cel mai probabil pe plus, cu o creştere modestă, anticipează IDC, care a înrăutăţit astfel estimările anterioare.

IDC notează că piaţa PC-urilor nu va reveni în viitorul apropiat la vârful atins în 2011.

Vânzările de computere personale de pe pieţele emergente, precum China, au afişat până acum o evoluţie relativ solidă, compensând pentru declinul abrupt din ţările dezvoltate.

Consumatorii de pe pieţele emergente au început însă să adopte mai accelerat dispozitivele mobile cu acces la internet, precum tabletele, astfel că PC-ul pierde teren şi în aceste ţări, în unele cazuri într-un ritm mai rapid decât în statele dezvoltate.

Vânzările de computere personale din China vor scădea în acest an cu peste 10%, pe fondul acumulării de marfă pe stoc şi creşterii interesului consumatorilor pentru smartphone-uri şi tablete, anticipează IDC.

IDC estimează livrări de 315,4 milioane de PC-uri la nivel mondial în acest an, faţă de 349,2 milioane anul trecut. Pentru 2017, compania anticipează un volum de 319,8 milioane unităţi.

Vânzările de calculatoare personale la nivel mondial au înregistrat cea mai lungă perioadă de declin din istorie, scăzând pentru al cincilea trimestru consecutiv în perioada aprilie-iunie 2013.

Analistul Gartner, Mikako Kitagawa consideră că declinul „este legat în mod direct de reducerea bazei instalate de PC-uri în condiţiile în care tabletele ieftine înlocuiesc calculatoarele din segmentul low-end pe pieţele mature”.

În acelaşi timp pe pieţele emergente cum este China „tabletele ieftine au devenit primul dispozitiv informatic pentru mulţi consumatori, care în cel mai bun caz amână achiziţionarea unui PC. Acest lucru explică şi colapsul pieţei de mininotebook-uri”, adaugă Kitagawa.

Utilizând o metodologie de calcul uşor diferită, firma de cercetare International Data Corp. a estimat că livrările mondiale de PC-uri au scăzut cu 11,4% în al doilea trimestru până la 75,6 milioane de unităţi, adăugând încă că declinul a fost uşor mai mic decât se aştepta.

„Ne aşteptăm în continuare la o îmbunătăţire a vânzărilor în a doua jumătate a anului”, a declarat analistul IDC, Jay Chou.

Ambele firme de cercetare sunt de acord că grupul chinez Lenovo a devenit lider mondial pe piaţa PC-urilor, devansând grupul american Hewlett-Packard.

Cu 12,67 milioane unităţi vândute (în scădere cu 0,6% comparativ cu perioada similară a anului trecut), cota de piaţă a Lenovo în trimestrul al doilea a fost de 16,7%, uşor mai mare faţă de o cotă de 16,4% în cazul Hewlett-Packard, în cazul căruia livrările au înregistrat o scădere de 4,8% până la 12,4 milioane unităţi.

Pe locul al treilea se situează Dell cu 8,9 milioane PC-uri vândute (în scădere cu 3,9%) şi o cotă de piaţă de 11,8%. Cele mai mari scăderi ale vânzărilor le-au înregistrat producătorii taiwanezi Acer ( minus 35,3% până la  6,3 milioane unităţi) şi Asus (minus 20,5% până la 4,6 milioane unităţi).

blank