Angajații CNAS reclamă faptul că multinaționala HP împreună cu o firmă prietenă din Austria au amenințat cu blocarea totală a sistemului dacă nu angajează alte contracte pe și mai mulți bani. Duminică 14 februarie, sistemul a fost, într-adevăr blocat, pentru mai mult de 12 ore. S-a reparat luni 15, dimineață.

Ca dovadă în acest sens stă o adresă trimisă de HP pe 8.02.2016 prin care compania avertizează CNAS că vor avea loc în continuare un număr ridicat de incidente pentru care HP nu ar avea nicio vină, incidente care vor afecta gestionarea rețetei electonice. Iată însă povestea, spusă din interiorul CNAS, despre rostul cu bătaie lungă al unui asemenea avertisment într-un document oficial și despre felul în care multinaționalele străine mulg de bani sistemul de sănătate din România.

Ciudat, toate scandalurile care se țin lanț la CNAS au de a face, de fiecare dată, cu echipamentele furnizate de HP sau de partenerii lor austrieci. Salariații din CNAS sunt în postura să constate că numai în ultima perioadă s-au ”defectat” ba un hardisc dintr-un nod al clusterului de bază de date, ba o componentă dintr-un sistem de răcire, ba un dispozitiv de comunicație care face legătura între sistemul de producție și sistemul de testare. În săptămâna 8-14 februarie (deci, imediat după scrisoarea ”de avertisment”), un sfert dintre servere au dat chix. Culmea eșecului a fost pățania cu un certificat în valoare de 16 dolari din cauza căruia tot sistemul CNAS s-a blocat. Aparent, el nu a fost achiziționat la timp. În realitate, deși știau că trebuie să fie valabil 10 ani, oamenii din CNAS au descoperit, puși fiind în fața faptului împlinit, că perioada de valabilitate fusese de doar doi ani.

Când apare o defecțiune în sistem, HP lansează câte o ”investigație” (precum cea pomenită în documentul prezentat) care durează între o zi și trei zile. După aceea, trimite o adresă către CNAS în care explică ce nu merge, de obicei transferând ”vina” către cei care exploatează sistemul – adică salariații CNAS. Ulterior, vine și o notă de plată ”condimentată”.

Citeste si...  „Boala cronică de rinichi nu se vindecă. Mai ales dacă pacientul are diabet sau hipertensiune“. Patru lucruri importante despre această afecţiune

La începutul lui februarie, într-o singură zi s-au blocat 15 servere din 50. După două zile de ”investigații”, HP a trimis adresa din 8 februarie în care ”enunța” problema, pasând responsabilitatea către CNAS și anticipând ce alte nenorociri urmau să se întâmple în absența unei achiziții consistente. Culmea a fost că blocajul era cauzat de stickul care gestionează fibra optică. Cu forțe proprii și cu o investiție de 60 de euro cât a costat stickul buclucaș, CNAS l-a înlocuit și sistemul a reînviat, din păcate pentru HP care făcea între timp presiuni pentru un nou contract ca să schimbe un stick!

Contractul dintre CNAS și HP pentru validarea cardurilor de sănătate, semnat sub forma oficială de ”servicii”, a expirat la 31 decembrie 2015. El trebuie reînnoit, ca urmare HP a cerut câte 1 eurocent pe fiecare tranzacție făcută cu un card de sănătate. Pare puțin dacă nu știi că în România se realizează anual aproximativ un miliard de tranzacții în sistemul de sănătate. Dacă ar fi semnat, acest deal le-ar aduce celor de la HP cam 10 milioane de euro pe an peste suma inițială de 15 milioane de euro din contractul inițial. Președintele CNAS a refuzat deocamdată aceste înțelegeri păguboase pentru statul român, în urma cărora cele două multinaționale să încaseze anual 10 milioane de euro fără să mai facă nimic.

Ca un făcut, după acest refuz al CNAS, începând din ianuarie 2016, Unitatea de Management a cardurilor a început să se defecteze. CNAS este sub tirul atacurilor ca să accepte orice condiții astfel încât sistemul să poată funcționa.

loading...