Multi dintre noi ne-am gandit macar o data, la posibilitatea de a ne materializa o viziune, un vis din copilarie sau hobby-ul preferat, intr-o afacere proprie, in care sa ne asumam pe deplin raspunderea dar si reusitele muncii noastre. Conditiile de angajare si nivelul redus de salarizare, sunt alti factori pentru care romanii se gandesc sa puna in practica tot felul de idei de afaceri.

Ceea ce majoritatea antreprenorilor aspiranti omit, e acea dorinta sincera de a avea un impact pozitiv asupra lumii, de a servi o anumita categorie de public si de a-si investi expertiza si cunoasterea in a crea ceva mai mare decat ei. Dincolo de mirajul independentei si al prosperitatii, a avea un business presupune o disciplina de fier, capacitate de amanare a recompensei si viziune pe termen lung.

Asadar, daca ai o idee, un vis, iar un job conventional de 8 ore nu se potriveste firii tale ingenioase si creative, ia-ti inima in dinti si deschide-ti propriul business…insa, nu te arunca in necunoscut, fara a analiza la rece avantajele si dezavantajele acestei initiative.

AVANTAJE

1. Poti sa fii mai creativ

Intr-un mediu de lucru conventional, in care ocupi o pozitie de angajat, ideile tale oricat de ingenioase si eficienta ar putea fi, sunt cel mai adesea ignorate. Acest lucru se intampla deoarece in companiile mari intregul sistem operational functioneaza dupa niste niste reguli stricte, implementate doar in parametri ce pot fi controlati. Odata ce iti deschizi o firma, ai libertatea de a-ti pune in practica propria viziune. Singurele etaloane al succesului, devin asadar, sentimentul de implinire si rezonata publicului tinta cu ceea ce ai tu de oferit. Si cum abundenta de produse si servicii similare, disponibile pe piata, creeaza o concurenta acerba, e foarte important sa-ti spui propria poveste, sa te diferentiezi de ceilalti prin ceea ce comunici creand o conexiune autentica, sincera cu cei carora li te adresezi. Imaginea brand-ului e construita atat din bine cunoscutul Logo, web-site sau slogan, dar si din acele mici gesturi cu efecte mari, precum a folosi etichetele autoadezive pe ambalajul produselor, pentru a transmite un mesaj dragut.

2. Flexibilitate a timpului

Desi depinde si de specificul afacerii, cert e faptul ca viata de antreprenor este una complet iesita din tipar. Libertatea de a-si gestiona timpul, resursele si activitatile dupa bunul plac, este unul dintre marile avantaje in a avea propria afacere. Aceasta libertate vine, insa, cu un cost pe masura. In timp ce pentru unii posibilitatea de a-si crea propriile reguli pe care sa le urmeze cu sfintenie este un deziderat profund, pentru altii, raspunderea uriasa, lipsa unei figuri autoritare care sa de directie si singuratatea omului puternic sunt preturi mult prea mari de platit.

Citeste si...  Boureanu, avere dintr-un zăcământ de aur în Zambia

3. Nu iti spune nimeni cum sa iti faci treaba

In timp ce organizatiile functioneaza pe ierarhii bine definite, existand pentru fiecare pozitie o fisa a postului si reguli clare de urmat, propria afacere este precum un teren complet necunoscut. Tocmai de aceea, dorinta de a atinge un anumit public tinta, de a veni in intampinarea nevoilor si dorintelor sale, prin competentele si cunostintele tale este cel mai important punct de reper care te va scoate din intuneric, inca de la primele pietre de temelie ale fundatiei.

DEZAVANTAJE

1. Recompensa nu vine imediat

Capacitatea de amanare a recompensei este unul dintre cele mai importante atribute ale unui antreprenor. In timp ce la un job, ai garantia salariului lunar, in cazul unei afaceri capitalul investit este recuperat abia dupa o perioada considerabila. Tocmai de acea e important sa iti placa ceea ce faci, si sa dai un sens mai mare decat propria independenta financiara, activitatii desfasurate.

2. Pericolul de “burn-out”

Suprasolicitarea sau burn-out-ul este un fenomen tot mai des intalnit, atat in randul angajatilor, dar in special in randul antreprenorilor. Cand ai propria afacere, ai tendinta sa iti insusesti toate rolurile necesare pentru a te asigura ca treaba e bine facuta. Aceasta e greseala pe care o fac cam toti antreprenorii la inceput de drum. Se tem sa delege, sa imparta din raspundere unor oamenii competenti, specializati pe o nisa, in asa fel incat sa aiba suficient spatiu pentru a gandi in afara tiparului, pentru a creiona viziuni si a tine tot angrenajul la un loc.

3. Amestecarea vietii profesionale cu cea personala.

Avand propriul “spatiu de joaca”, in care pasiunea sau hobby-ul se materializeaza intr-o sursa de prosperitate si succes, tendinta de fuziune a vietii personale cu cea profesionala este foarte mare. Si acest lucru nu e neaparat negativ atat timp cat tinem minte ca business-ul ne e decat o alta oglinda a noastra, o reflexie a trasaturilor de caracter, a fricilor, a ambitiilor noastre, limitarilor dar si ale sclipirilor.