Actualitate, Investigaţii, Stiri

Afacerea CFR Marfă a fost secretizată înainte de semnare

EXCLUSIV! Afacerea CFR Marfă a fost secretizată înainte de semnare

FenechiuSite-ul oficial al Ministerului Transporturilor prezintă pe prima pagină, sub poza ex-ministrului Fenechiu, date despre privatizarea CFR Marfă. Ce credeţi că va conţine dosarul de privatizare ale acestui bun public? Un Angajament de confidenţialitate în alb, îaninte de semnarea contractului.

Adică administratorul acestui bun public, Ministerul, a hotărât să îl vândă în aşa fel încât cetăţenii să nu aibă acces la informaţiile privind tranzacţia. Lucru care încalcă Legea 544/2001 privind accesul la informaţii publice. Iar un contract economic care conţine o clauză care încalcă legea este nul de drept.

[divide]

blank

[divide]

Dacă accesaţi site-ul Ministrului Transporturilor, chiar pe prima pagină veţi vedea rubrica „Privatizare CFR Marfă”, unde există titlul „Angajament de confidenţialitate”. Dacă îl deschideţi, vedeţi că acest angajament va face parte din contractul de tranzacţionare a bunului, sub titlul „Anexa C1”, şi prevede că părţile contractante nu trebuie să divulge informaţii despre tranzacţie – informaţii care, în fapt, sunt publice.

Mai mult, conform clauzei V, investitorul nu are voie să divulge informaţii despre tranzacţie nici în cazul în care au obligaţia legală să o facă, înainte de a anunţa Vânzătorul şi Societatea, adică ministerul şi CFR, „astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să găsească protecţia sau un alt remediu necesar (…)”. Preotecţie şi remediu împortiva cui? Împotriva Legii, este evident!

Acest angajament în alb va face parte din contract, indiferent cine va fi cumpărătorul, adică Investitorul.

Cum se exceptează accesul cetăţenilor la informaţiile privind contractele economice cu bunuri publice? O spune Legea 544/2001, Art. 12 : „Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor următoarele informaţii:

c) informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii;”

După cum se vede, privatizarea CFR Marfă nu se încadrează la acest capitol.

Economistul Ilie Şerbănescu este de părere că: „Administratorul, adică ministerul, ştie ce vinde, cumpărătorul ştie ce cumpără – atunci împotriva cui se face secretizarea? Desigur, împotriva proprietarului de drept, poporul! Mai vreţi să ştiţi şi altceva?”.

Irina Ştefănescu

blank