Featured, IT&C

Adio, adevăr! Ofensiva Silicon Valley împotriva conservatorismului

Un document intern redactat de compania Google lasă de înțeles că marile companii de tehnologia informației se pregătesc să ia o poziție fermă împotriva principiilor conservatorismului creștin. Motivația Google: Această măsură va crește încasările giganților IT.

Concluzia raportului intern realizat de Google se concentrează pe intenția giganților IT de a renunța la libertatea de exprimare încă posibilă în prezent pe internet. Cel mai grav este că această intenție este argumentată de Google prin succesul unor politicieni care se revendică în mod direct din tradițiile conservatoare creștine, precum Donald Trump sau partidul Alternativa pentru Germania.

Raportul consideră că ”tradiția americană” a libertății de exprimare nu mai poate fi aplicată în prezent de companiile de tehnologia informației, notează Breitbart News, care a obținut copii ale documentului direct de la surse anonime din cadrul Google. Documentul, care conține 85 de pagini și este intitulat ”Cenzorul cel Bun”, confirmă că Google și celelalte mari platforme IT, adică Facebook, Twitter și YouTube, ”controlează în prezent majoritatea conversațiilor online și au luat deja măsura de a ”schimba direcția către cenzură”. În raport se menționează clar că platformele IT au decis să ”schimbe direcția către cenzură” în urma a ceea ce numește evenimente politice nedorite care au avut loc în ultimii ani în jurul lumii.

Cele două cazuri date exemplu în document drept astfel de evenimente nedorite sunt alegerea președintelui american Donald Trump și creșterea semnificativă a popularității partidului ”Alternativa pentru Germania” (AfD). Este de remarcat faptul că Google justifică această schimbare esențială de paradigmă – introducerea cenzurii în algoritmii IT – prin două exemple politice (Donald Trump și AfD) care se revendică din conservatorism și din ideile creștine.

Google renunță la libertate de exprimare

 

Raportul argumentează că Google, Facebook, YouTube și Twitter sunt în prezent prinse în capcana a două poziții incompatibile, între o ”piață de idei neinfluențată” și ”spații bine ordonate de păstrare a siguranței și a politeții”. Prima abordare este descrisă drept un produs al ”tradiției americane”, care ”prioritizează libera exprimare și democrația, în defavoarea politeții”. A doua abordare e denumită drept ”un produs al tradiției europene, care favorizează ”demnitatea în defavoarea libertății (de exprimare, n.red.) și politețea în defavoarea libertății de exprimare”. Raportul realizat de Google precizează că toate platformele IT renunță la abordarea democratică și pro-libertate de expresie și încep să aplice ”abordarea europeană”, de favorizare a cenzurii, relatează Breitbart News.

Până în prezent, Google, Facebook, YouTube și Twitter se considerau în fața legii americane drept platforme neutre, respingând catalogarea de ”publisheri” sau ”editori”, astfel că aveau o protecție sporită în fața legii americane tocmai pentru că nu își asumau statutul de ”publisheri”. Prin noua direcție, giganții IT sugerează că de dragul introducerii cenzurii ei sunt gata să renunțe la protecția legală de care se bucurau în calitate de ”platforme neutre”.

Unul dintre argumentele aduse în raportul Google față de pericolele pe care l-ar reprezenta în prezent libera exprimare pe internet este existența unor ”teorii ale conspirației”. Ciudat este că în raport nu se argumentează exact ce e în neregulă, ci existența unor ”teorii ale conspirației”, de parcă simpla existență a acestor teorii ar fi un motiv suficient pentru invalidarea acestora. Chiar așa, exemplul folosit de raportul Google este unul care ridică serioase semne de întrebare. Astfel, documentul Google prezintă tweet-ul transmis de Donald Trump în campania electorală americană din 2016, prin care acesta acuza Google că motorul său de căutare ascundea rezultatele negative la căutările despre contra-candidata sa, Hillary Clinton. Culmea este că Donald Trump a avut dreptate în acel caz, după cum a demonstrat ulterior psihologul dr. Robert Epstein, care a demonstrat că în realitate căutările motorului Google chiar o favorizau în 2016 pe Hillary Clinton.

Cenzura devine politică oficială în Silicon Valley

Deși nu e clar încă spre cine se adresează raportul produs de Google, ceea ce este evident este faptul că această companie a investit mulți bani și timp în producerea lui. Astfel, printre consultanții raportului se numără academicieni importanți implicați în studiul IT, cum ar fi Jason Pontin de la Massachussetts Institute of Technology, Franklin Foer de la The Atlantic, sau Kalev Leetaru de la Georgetown University. De asemenea, alți 35 de specialiști din domenii academice sociale de pe toate continentele au participat la redactarea raportului.

 

Redăm mai jos principalele idei și recomandări ale documentului:

”se pune întrebarea dacă deschiderea pe care internetul o oferă trebuie sau nu salutată; libertatea de exprimare a devenit o armă socială, economică și politică”;

”idealul de liberă exprimare de la apariția internetului e o idee utopică”;

”Google, Twitter și Facebook controlează în prezent majoritatea conversațiilor online”;

încrederea utilizatorilor de internet în libertatea de exprimare ar fi fost erodată de exemple precum alegerea lui Donald Trump, teoretica implicare a Rusiei în alegerile americane și de creșterea popularității partidului Alternativa pentru Germania;

”comportamentul nociv al utilizatorilor de internet permite politicienilor fărtă caracter să își extindă influența; rasiștii, misoginii, opresorii obțin pe internet o platformă de exprimare alături de revoluționari, informatori din interior și activiști ai cauzelor”;

Giganții IT trebuie să se ”orienteze către cenzură”, pentru a putea să se ”extindă la nivel global, să își monetizeze conținutul și să își protejeze clienții publicitari de conținutul controversat, pentru ca astfel să își crească încasările“.

blank