Ultimele zile ale lunii octombrie marchează începerea perioadei de cumpărături Black Friday, eveniment care în România a pierdut, de cele mai multe ori, dimensiunea unei zile, fiecare comerciant stabilindu-şi propria perioadă de reduceri.

De popularitatea evenimentului, introdus în România de retailerul online eMAG în anul 2011, nu trebuie să ne mai îndoim, în condiţiile în care „Black Friday” se situează pe locul doi în topul celor mai populare căutări ale românilor pe Google, după rezultatele la bacalaureat.

În acest an eMAG a stabilt data Black Friday pentru 15 noiembrie, în timp ce Flanco a ales să îşi organizeze campania de vânzări între 25 octombrie şi 23 noiembrie, timp de aproape o lună de zile.

„Va fi o singură zi, în weekendul liber între cele două tururi ale alegerilor prezidenţiale”, spune Iulian Stanciu, CEO eMAG, companie care a avut vânzări, anul trecut, de Black Friday, organizat pe 16 noiembrie, de 450 de milioane de lei şi a înregistrat 9,5 milioane de vizite pe site.

Flanco spune că în acest an va avea loc cel mai mare Black Friday din istoria companiei, cu reduceri la peste 750.000 de produse, în 155 de magazine din 114 oraşe din România, precum şi online.

Black Friday este important, pentru că ar putea duce, conform estimărilor analiştilor, piaţa electro – IT la peste 36 de miliarde de lei, un maxim istoric. Potrivit KeysFin, cifra de afaceri a comercianţilor de produse electro-IT&C locali a crescut cu 8% în 2018 faţă de anul anterior şi cu 37,6% faţă de 2014. Industria comercianţilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii în 2018, dintre care 10 companii mari, 56 medii, 397 mici şi 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, acestea concentrând aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianţîi locali anul trecut.

„Potenţialul acestui segment de piaţă nu a fost încă atins aşa că suntem siguri că vom vedea creşteri şi în 2019, în rândul jucătorilor din piaţa de electro-IT&C care sunt prezenţi în mediul online, mai ales că promoţii precum cele de Black Friday stârnesc interesul a milioane de români.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.

Principalii jucători din piaţă în funcţie de cifra de afaceri realizată în 2018 sunt: Samsung Electronics România – 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) – 4,2 miliarde de lei (12,5% din total) şi Altex România – 3,6 miliarde de lei (10,5% din total). Cel mai mare avans, faţă de anul precedent, în rândul retailerilor, l-a avut eMAG, a cărui cifră de afaceri a crescut cu aproximativ 28% – raportat la 2017, această creştere reprezentând un semnal clar al potenţialului cumpărăturilor online din România.

În 2018, potrivit datelor comunicate în piaţă de principalele magazine online, promoţiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online peste 250 de milioane de euro. Şi programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a maşinii de spălat a impulsionat vânzările acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creşteri au fost reprezentate de phablet-uri şi de accesorii inteligente.

Citeste si...  Orban este de părere că pentru siguranţa cetăţeanului trebuie schimbat actualul guvern

Pe de altă parte, efervescenţa Black Friday permite comerciaţilor să recurgă la artificii care să le sporească veniturile. O investigaţie recentă a Consiliului Concurenţei arăta că de Black Friday şi în cadrul campaniilor de reduceri, preţurile de referinţă ale produselor erau în multe cazuri mai mari decât prevede legea. Autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare “tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.

Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere sau o menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday.

Din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformată. “Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (ex. Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat la acel moment Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ancheta sectorială a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la preţuri promoţionale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut preţuri reduse durate lungi de timp (chiar peste 75% din timp). Ca urmare, Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor.

Din datele analizate, reiese faptul că sursa principală a reducerilor de preţuri constă în negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adânceşte şi mai mult barierele existente între retailerii mari şi cei cu o poziţie de piaţă nesemnificativă.

În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă considera necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.

Cu plusurile şi minusurile sale, sezonul Black Friday poate aduce o maturizare a pieţei de e-commerce şi în comportamentul de consum online. Dincolo de produsele electro – IT, oferta mai cuprinde produsele din categoria modă sau home&deco, cu creşteri semnificative de la an la an. Remarcabilă este şi dimensiunea internaţională a evenimentului, o platfomă de plăţi online înregistrând anul trecut tranzacţii din 70 de ţări. Persoane din Pakistan, Cipru sau Rusia au cumpărat produse de pe site-urile româneşti care au avut promoţii de Black Friday.