”Aşa cum am arătat în cursul convorbirilor noastre, România este dispusă să ofere sprijinul necesar Republicii Moldova, într-o manieră structurată şi graduală, în conexiune cu eforturile întreprinse la Chişinău pentru asumarea şi aplicarea reformelor democratice, economice şi instituţionale. Doar astfel asistenţa României va putea atinge impactul dorit, în complementaritate cu asistența altor parteneri internaționali și financiari ai Republicii Moldova, în beneficiul cetăţenilor Republicii Moldova”, menționează Prim-ministrul României, în sccrisoarea trimisă la Chișinău. Parcă ar fi vorbit FMI cu noi.

Cioloș solicită, efectiv, drept pași de urmat pentru ca Republica Moldova să primească prima tranșă de împrumut:

  1. Prioritizarea clară a implementării Agendei de Asociere Uniunea Europeană-Republica Moldova. (În acest sens, Executivul român salută un prim pas făcut prin adoptarea în ședința de guvern din 27 ianuarie a Planului Național de Armonizare a Legislației pentru evidența transpunerii actelor UE în legislația națională).
  2. Un proces transparent și credibil care să ducă la numirea neîntârziată a Guvernatorului Băncii Naţionale, cu respectarea criteriilor de profesionalism şi integritate și care să contribuie la recredibilizarea BNM, ca instituție independentă și responsabilă, capabilă să asigure politici bancare prudente. O atenție deosebită trebuie acordată procesului de audit al băncilor importante din Republica Moldova.
  3. Invitarea la Chişinău a unei misiuni a Fondului Monetar Internaţional a fost un pas important. Acum este esențială stabilirea unei foi de parcurs (roadmap) pentru ajungerea la un acord cu FMI cât mai repede posibil. Foaia de parcurs ar trebui să includă măsurile cerute de FMI ca pre-condiții și un calendar de negocieri menit să conducă la convenirea la nivel tehnic a termenilor (staff level agreement) unui aranjament financiar cu Fondul.
  4. Iniţierea unui pachet legislativ pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri, în baza unui proces de consultare transparentă a societăţii civile şi a reprezentanţilor mediului de afaceri.
  5. Lansarea unei analize sistemice a vulnerabilităţilor din sistemul bancar şi fixarea unui calendar legislativ de corectare a acestora, cu accent pe consolidarea prerogativelor de reglementare ale Băncii Naționale, asigurarea transparenţei acţionariatului şi tranzacţiilor din sistemul bancar, contracararea spălării banilor şi a transferurilor prin circuite nereglementate.
  6. Prezentarea unui plan de actualizare şi aplicare a Strategiei de Reformare a Sectorului Justiţiei şi a Strategiei Naţionale Anticorupţie, inclusiv o evaluare a performanței Procuraturii și Centrului Național Anticorupție.
  7. Aducerea la zi a cadrului legal anticorupție, în vederea consolidării și integrării lui. Adoptarea și implementarea pachetelor legislative privind reforma procuraturii, respectiv sistemul de integritate (reforma Comisiei Naționale de Integritate, controlul averilor, noțiunea de conflicte de interese și o instituție puternică de implementare) ar ilustra voința politică de reformă așteptată de cetățenii Republicii Moldova și de partenerii internaționali.
  8. Consultarea si conlucrarea strânsă cu reprezentanții societății civile din Republica Moldova, mai ales pe aspectele menționate mai sus.
Citeste si...  Președintele PNL, Ludovic Orban, declară că are mari aşteptări de la Cioloș